Friday, February 07, 2014

Hanya satu kali | 4

Pagi itu  Taufiqah menelefon Lily. 

Bercadang untuk ke makmal Kimia. Apa lagi kalau bukan menyambung kerjanya menyiapkan project kulit limau untuk final year project. 

Berharap agar Lily berkelapangan untuk pergi sama. Segan jugak asyik2 kena mesej Si Akram, teman se project dengannya . Walaupun supervisor  sama, tajuk pun sama cuma sample je lain-lain,tapi kalau sebolehnya dielak,taufiqah akan mengelak. Malu jugak terlalu bergantung harap.


Senyap sahaja dalam makmal hari ini . Walaupun ditemani Lily yang juga sibuk menyiapkan kajiannya. Ditemani En Mus pembantu makmal dan juga beberapa orang senior dari fakulti yang sama. 

Suasana agak serius. Kening  pun berkerut kerut disebabkan terlalu khusyuk dengan tugasan masing-masing. Dah macam lagak professor X dah semua aku tengok.

Seharian berada di makmal menunggu keputusan eksperimen yang terpaksa diulang-ulang beberapa kali, menunggu solution sample atas orbital shaker selama 2 jam bosan juga. 

Kaki Taufiqah di atur perlahan menuju ke taman mini sebelah makmal Empat,makmal biologi Pn Hanani.

“Penat ye hari ni?”

 Sapa Lily dari belakang. 


Taufiqah mengurut dadanya perlahan-lahan. Tak sangka dia membontoti aku keluar. Walaupun tiada lagak terkejut, naik semput juga taufiqah bila tiba-tiba disapa dari belakang.


“ mestilah. Tapi best jugak kan?rasa macam dah jadi professor pulak buat eksperimen tak henti-henti..salah ulang balik, tak dapat result ulang balik..haha..kononnya”

“ Banyaklah profesornya, naik juling dah mata saya ni duk pandang bacaan pada radas tu tau..semata mata nak make sure bacaanya accurate” Lily menolak pipi taufiqah dengan tapak tangannya.

Mereka akhirnya ketawa mengenangkan masing-masing dah naik biul kepala otak dengan eksperimen untuk final project mereka. Hakikatnya, bukan faham sangat pun dengan kajian masing-masing. Kena tingkatkan lagi pembacaan jurnal-jurnal penulisan kajian lepas-lepas.

Meskipun Lily anak jati Sarawak, tapi jarang sekali dengar dia bercakap slanga Sarawak. Terkadang sahaja yang keluar juga ‘kamek kitak’. 

Dan lagi satu aku tabik, meskipun lily aties (tiada agama), tetapi dia cukup menghormati aku dan juga kawan2ku yang beragama islam. 

Malah dia juga faham apa yang orang islam boleh buat, apa yang tidak, apa yang boleh dimakan dan apa yang tidak boleh dimakan. Itu yang membuatkan aku kagum dengannya. Banyak juga persoalan tentang islam yang diutarakan. Terutama tentang specialnya seorang Muslimah..

Cukup menjagakah diriku untuk menjadi Muslimah yang special? Oh..itu soalan ketuk kepala sendiri =.=

Sudah tentunya aku belum cukup lagi.banyaknya aku kurang. Itu sangat aku akui..


Teringat pesan kawan baikku sewaktu sekolah menengah. Tengku Aisyah. Peribadinya cukup lembut. Kesopanannya tak dapat disangkal lagi. Ramainya yang selalu berkata kami ni macam kembar, badan sama saiz, gaya berjalan sama, muka lebih kurang, kening sama tebal,pipi sama putih gebu.. Err, gebu ke? 

Cuma yang membezakan kami dia lebih keayu-ayuan gaya perempuan Melayu terakhir sebaliknya aku biasa-biasa saja.. mungkin aku kasar sedikit..tapi kasar-kasar aku,masih menghargai diri sebagai seorang Muslimah. Kerana aku tahu Muslimah itu special. 

Cakap dengan ‘Kusyah’ Panggilan manja Engku Aisyah pasti diselitnya pesanan ‘penaja’ special edition Muslimah. Muslimah perlu menjaga itu dan ini, Muslimah perlu kawal itu dan ini, Muslimah ada batas itu dan ini..

Kita sebagai Muslimah harus sedar bahawa Muslimah itu sangatlah special dan diangkat darjatnya.sekiranya mereka menjaga akhlak dan perilaku serta memelihara malu dan meletakkannya di tempat yang betul.

Berpakaian Muslimah memang kadang2 mengundang mata-mata yang berpandangan “eh, tak payah nak jadi baik sangat” atau mungkin panggilan ustazah selalu disebut-sebut untuk kami yang bertudung labuh ini..tapi tak mengapalah..


Ingat pesan Rasulullah saw :
"Bermula Islam itu asing dan kelak akan kembali asing seperti semula. Maka berbahagialah orang-orang yang terpencil yang tidak banyak kawannya, iaitu orang yang melestarikan sunnahku yang sudah dirosakkan oleh manusia" 

(Muslim dan Tarmidzi)


*P/s untuk diri , jadilah golongan yang sedikit itu


***

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com