Tuesday, June 28, 2016

Moga Allah sembuhkan hati

Bismillah.

23 Ramadhan 1437H /28 Jun 2016

Tak sangka post aku yang lepas, juga cerita sedih. agaknya yang sedih2 jelah aku post kan?
ok hari ini, dengan izinNya juga aku dapat siapkan post ini. setelah tulis dan padam, tulis dan padam maka aku pilih tulis dan Siapkan.

Tajuk aku dah tulis siap2 kat atas tu boleh ulang baca. Isu kali ni isu yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas terik matahari yang menyilau dan kemilau.. haa, amek kau peribahasa aku edit kasik hiperbola sikit.

All about posting.

Aku sebenarnya takdelah niat nak menulis panjang2 kat blog ni.. tapi malam ni tangan macam laju pulak taknak berenti daripada papan kekunci ni haa..

so, ada beberapa perkara untuk aku abadikan kat blog ni..

* Ya, sebagai graduan lepasan Ijazah Sarjana Muda PENDIDIKAN, surely ; absolutely, seriously, tak tipuly akan mengharapkan kerjaya sebagai guru/ cikgu! terasa wei nak jadi cikgu..sebab tu kami amek pendidikan 4 tahun.. bukan pendidikan ekspress DPLI atau KPLI atau GSTT atau apa2 lah lagi.. dan secara jujur dari lubuk hati yang paling dalam kami teringin bebenor nak jadi cikgu. tak gitu yob? jiwa ni haa berkobar kobar nak marking paper, nak ajar fotosistesis nak PJK sekali student..  haha. (Walaupun hakikatnya bila kau dah jadi cikgu barulah kau terhegeh hegeh nak komplen macam2 dalam fesbuk ; cikgu bizilah, cikgu banyak kerja lah penatlah dan sebagainya) .. belum masuk lagi yang posting jauh2..pjj bagai tuh..Tapi dalam hati tetap nekad juga berharap untuk jadi cikgu.

okay sebenarnya faktor mak ayah juga. mereka nak tengok anak dia pegang kapur kat papan hitam.haha.

* tiga kategori keputusan pada 'zaman kami' . pertamanya lulus cemerlang- pergh pergh pergh. Big clap kepada beberapa yang lulus cemerlang dari ratusan ratusan (aku highlightkan fakulti sains matematik)
kedua kategori calon simpanan. calon simpanan ni akan bila bila masa diposting kan.. kena ready Jasmani , Emosi, Rohani dan Intelek..haa, tudiaa habis JERI aku keluar dah.. dan kategori ketiga Adalah Gagal bertauliah.. Yang gagal bertauliah ni pendek katanya di liquidkan dari list guru..

bila baca kategori di atas, mesti meng kome meng kome fikir.. REZEKI.

Ya, nampaknya fikiran kita sama..All about REZEKI.. Bila namanya rezeki, ada yang cepat ada yang lambat, ada yang tak 4 flat dah awal2 lulus jadi cikgu, ada yang 4 flat pun Gagal juga macam aku.
1) Rezeki Allah bagi terus
2) Rezeki Allah simpan dulu
3) Rezeki Allah ganti dengan yang lebih baik atau berganda ganda baiknya.

* Allah itu maha tahu sedang manusia itu belum cukup tahu atau pura pura tidak tahu. Dan aku perasan, kawan2 seangkatan aku semua tahu pasal rezeki dan aku nampak semua berlapang dada dan berhati kental..kan ? terbaiklah kome

Cuma, biasalah tu kadang2 kita rasa nak nangis, keciwa, sebak, duka lara, haru biru, pedih hempedu, ter emosi, terluka, ter meraung seketika. Dalam hati sangat terluka..kan? kan? cuma kadang2 ada yang memilih untuk berdiam, senyum, pendam dan lupakan. Tak boleh nak cerita. Sebab 40 kali cerita pun takdak sapa yang paham. kecuali satu kamu jangan lupa, kamu adaTUHAN!!

kau simpan sebak tuh dalam hati kau dalam dalam.. kau bangun malam malam.. kau sujud panjang panjang.. kau nangislah sedu sedan..

FUHHHHHHH.. kau akan rasa aman, tenang, tenteram.

Then, kau akan berbalik balik ke konsep rezeki tadi kan??
Nice, Manusia hidup bertuhan, walau nangis sampai lebam, Dia akan balik ke pangkal jalan. selagi tersisa IMAN. dan aku yakin, bakal2 cikgu yang digagalkan tak selamannya digagalkan. ADA JALAN insyaAllah..

"Tak kuat wei.. aku tak kuat.."

"Zati aku rasa loser..adik2 posting dulu"

"Zati, nak minta ayat semangat..."

"Aku nak pinjam bahu boleh?? aku tak boleh buka FB.. sini sana pasal posting.."

Semalam ada beberapa kawan mesej aku.. Mungkin mereka sangka Aku kuat! *mungkin
hakikatnya Allah pinjamkan aku rasa kuat.. dalam hati aku biarlah rasa itu menjadi rahsia yang aku tutup rapat2..

Ya, sekali lagi post post Facebook mengusik dan mencuit jiwa2 kita.. posting , guru, Tahniah, dsb menjadi ayat2 yang cukup sensitif, sehingga kan ada segelintir berkeputusan untuk tidak post apa2 berkaitan posting untuk menjaga hati kawan2 yang belum dipanggil posting.. Allahuakbar, mulia sungguh niatnya.

dan aku tak cakap yang update status kat facebook tu tak mulia..tidak sama sekali.. Kita Raikan khabar gembira itu.. Moga Allah lapangkan urusan mereka..berdoa yang baik2 untuk mereka.

dan update khabar gembira di fesbuk itu hak mereka.. sebagaimana hak mereka ketika meng update makanan, pakaian, kereta, selfie, gambar anak, gambar kawen dan etc.. ADIL kan?

tak perlu caci maki mereka yang gembira. DOAKAN. itu sebaik baiknya.. Moga kita juga dilapangkan urusan :)


Fuh, tadi konon nak taip sikit, ter panjang pula membebel bebel kat sini..

Oh ya, sekarang bulan Ramadhan.
Bulan berkat,
bulan diangkat doa doa
bulan dimakbul permintaan
bulan didengari rintihan

Jom, Taqarrub.
Kembalilah BERTUHAN.

nak mintak posting cepat pun boleh. Allah maha mendengar dan DIA mengetahui APA YANG KITA LANGSUNG TAK KETAHUI.

wallahu'alam.
sekian bebel bebel hari ini.

**Yang ISMP digagalkan haritu..jom siap2.. Awal januari Tahun depan kita posting.. Cun, sekali dengan buka sekolah. :)


_wniwmd
Moga Allah sembuhkan hati.





No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com