Saturday, May 28, 2011

don't judge a book by it's cover??




Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, masih diberi kelapangan waktu utk mencoret sedikit perkongsian di sini..

Hehe.. tetiba saya teringat zaman plkn dulu..best sgt2..kat sana saya suka berkawan ngn macm2 org..india ada, sikh ade, cina ade..melayu lagila ade..malam2 kiteorg selalu borak2..nk dijdikan story..

masih segar diingatan..Ade satu malam tu..sebelum tido..saya berbual ngan seorang kawan..kawan sy tu seorang non- muslim mix indian and chinese..namanya panjang..tapi saya suka panggil beliau Sylvie..

Ntah apa yg kami borak..tetiba ada soalan yg keluar dri mulut Sylvie yg mmbuat aku terkedu..

“ wajibke org islam perempuan pakai tudung?”

“ A’ah, mmg wajib.. Kenapa tiba2 kamu tanya?”

“xdela, saya cuma pelik,kenapa ada yang x pakai tudung juga? Tuhan kamu x marah ke?”

**MasyaAllah, dalam hati aku malu kot dengan pertanyaan dia..macam mana aku nk explain lebih2 tentang wajibnya pakai tudung kat non muslim, sedangkan org islam sendiri ada yang x pakai tudung..puas pikir ayat nk explain time tu..


“ Macam ni, actually..tudung memang wajib pakai dalam konteks utk menutup aurat..,tapi dalam ramai2 orang islam, ada juga segelintir yang ingkar dengan perintah tersebut dan sudah tentulah Tuhan saya akan marah..dan untuk orang2 yang macam ni..mereka akan dapat balasan kelak..”

...okey, senang cite,saya bagi kamu satu analogi mudah..dalam sesebuah sekolah ada undang2 dan peraturan x?”sambungku lagi..

“Ada”

“wajib ke x semua pelajar mematuhi peraturan tu?”aku tanya lagi..

“wajib..”

“dan saya nak tanya kamu..ada tak student yang still langgar peraturan..?”

“ada jugak..”



“haa..sama la juga dengan isu bertudung tadi..jadi disini saya nak cakap..walaupun Tuhan saya dah wajibkan pemakaian tudung bagi orang islam (perempuan) tapi still ada yang masih degil x nak ikut..kamu faham x apa yang saya mksudkan?”

“oke, saya faham..

..tapi, sy ada laa pernah tanya schoolmate saya, dia pun islam..tapi x pakai tudung..saya tanya kenapa dia x pakai tudung..tapi dia cakap..yang pakai tudung x semestinya baik..don’t judge a book by it’s cover..sy x pakai tudung tapi sy tak semestinya jahat...dan saya pun x sempat nk tanya soalan seterusnya..dia dah hilang..”


**aduss!!macam batu besar hempap kat kepala aku..macam mana aku nk pretend soal ni sedangkan muslim sendiri dah cakap camtu..ape2 pun aku kena betulkan konsep yang salah tu..huh..ape aku patut jawab ni supaya dia faham..?aduii..

“okey..sy ringkaskan explaination saya..kamu rasa bolehke guna istilah don’t judge a book by it’s cover utk semua keadaan?”

“Hmmm..saya x fahamla..apa mksud kamu? ”

“ kalau kamu kata semua benda boleh berdasarkan peribahasa tersebut..oke,saya bagi kamu satu contoh...

...kalau kamu diberi sebiji epal yang lebam dan pecah2 kulitnya..kamu rasa boleh x kamu katakan yang isi dalamannya masih ok..enak dan manis?”

“oh..of course not!”

“kenapa x?tadikan kamu cakap don’t judge a book by it’s cover..so, manala tau kot2 dalam epal tu isinya masih elok..”

.....[beliau diam dan maybe sdg renungkan apa yg saya cakap]

“orite, I’ve got da meaning..”
....
...

“maksud kamu,first impression utk tau dalaman, of course dari sifat luaran kan?..oke sy faham..”

“ haa..bgusla macam tu..kalau kamu nak tahu..setiap manusia tu diciptakan x sempurna..Tapi Tuhan bagi akal utk berfikir mana yang baik mana yang buruk..Ada hikmah mengapa Tuhan suruh org perempuan tutup kepala..dan aurat2 lain..yang tu saya terangkan lain kali ye..nnti awak pening pulak..”

“hmm..ok..tapi kan.. Saya pn bersekolah kat sekolah melayu..bersama ngan orang melayu..yang memang agamanya islam..kadang2 saya rasa nak pakai juga tudung macam kwn2 saya..tapi kalau saya pakai tudung..my father will kick me out from my house..x pasal2 saya merempat..”


...[aku senyum n diam je..no komen..moga2 Allah memberikan hidayah kepada beliau..sepanjang perkenalan aku ngan Sylvie, beliau seorang yang sangat respect kat agama islam walaupun beliau sendiri tak tahu nak ikut agama mana..coz her father Kristian and her late mother Buddist...]

Perbualan seterusnya..to be continue..


p/s: Ayat dalam perbualan diatas telah diubah dan disusun semula..sbb nnti korang x paham pulak dialek kami..maksud ayat tidak berubah..conclusionnya..Org non muslim teringin nk tahu lebih mendalam tentang agama islam yang suci ni.. So, muslim..pliz jgn menjatuhkan maruah agama..saya tak kata yang ayat “Don’t judge a book by It’s cover” tu salah..tapi bukan semua keadaan boleh menggunakan ayat itu ..dan jgn sesekali juga ayat tersebut dijadikan sebagai alasan utk x pakai tudung..memang x dinafikan, bukan semua yang bertudung itu baik, dan x semestinya yang  tak bertudung itu jahat..tetapi yang WAJIB tetap WAJIB..renung-renungkanlah..


   : kpd sesiapa yg ade perkongsian..silala komen..nk betulkan konsep kat atas tu ke??sbb saya pn kadang2 tkut utk explain kt non muslim..tkut2 tersalah..


Sekian, wassalam..


10 comments:

  1. bagus....message yg sama nak sampaikan tapi dalam lain cara penulisan :) terima kasih sbb kongsi juga dgn saya :)

    ReplyDelete
  2. k.hala: ap pndainya kak..??zati pun blurr time dia tnye..

    namee : hehe..sama2..sy suka bce en3 awak :)ayt sempoi..tp ada pengisian ...:)

    ReplyDelete
  3. oooo kena sediakan banyak lagi jawapan kerana banyak lagi dia nak tau tu

    ReplyDelete
  4. @ cemomoi..tq..insyaAllah..sy kena bnyak membaca + mnuntut lgi..

    ReplyDelete
  5. @amir aizat..thanx..hnya sekadar perkongsian..

    ReplyDelete
  6. salam
    alhamdulillah bagus cara awk menjawab persoalan kawan awk tu.mmg tepat.moga2 lepas ni sedia dgn jwpn yg bernas utk persoalan dia yg lain pula :) n doa kan kawan awk tu diberi hidayah insyaAllah

    ReplyDelete
  7. ms panda..
    mencuba sbaik mgkin..apa yg baik tu sume dri Allah..sy cuma perantara..:)

    ReplyDelete
  8. perumpamaan dan pengolahan yang sangat menarik!! :)

    ReplyDelete

 

Template by BloggerCandy.com