Thursday, July 14, 2011

Siapalah diriku ini??



Assalamualaikum wbt..


**ini entry sedih..harap maklum..
**ini entry panjang..harap maklum..


semenjak 2 menjak ni..asyik2 entry sedih je yang aku post.. aku pun x sure..aku pun wonder..
tapi yang aku boleh cakap 1 je..ape2 yg aku rase..maybe x mampu untuk ku luahkan melalui kata2..
maybe ni je cara utk aku meluahkan rasa..


Ya Rabb..


aku tahu, tidak akan beriman seseorang itu sebelum ia di uji..


Aku tahu..aku tahu..aku tahu..


dan naqibah aku pun ada berpesan..



Setiap kali aku (saidina Umar) ditimpa musibah, aku berfikir empat perkara, dengan demikian jiwaku akan merasa tenang, iaitu:

Pertama: aku berfikir siapakah yang memberikan aku musibah ini? Dia adalah Allah. Maka dengan segera jiwaku menjadi tenang.

Kedua: aku berfikir bahawa Allah mampu menimpakan kepadaku musibah yang lebih besar daripada yang kuhadapi, dan Allah hanya memberikanku setakat ini sahaja, lantas aku memuji Allah atas musibah yang sedikit ini.


Ketiga: aku selalu ingat sabda Rasulullah bermaksud:
Tidaklah seorang mukmin terkena satu duri dan yang lebih besar daripada itu kecuali Allah mengangkatnya satu darjat atau menghapuskan daripadanya satu dosa. (Daripada ‘Aisyah, Riwayat Muslim)

Keempat: aku berfikir bahawa musibah yang terjadi adalah di dunia dan bukannya di akhirat.


aku faham..aku hayati..tapi mungkin disaat ini aku masih tidak mempraktikkan..

petang tadi..seorang hamba Allah telah membuka mataku seluas-luasnya..

aku bergurau sesuatu..


Si Hamba Allah bertanya  si A:


A, ko ade simpan x softcopy bla3..?


A jawab : ade..nape?

aku : ko mesti nk copy paste kerja dia kan?


depan2 org ramai hamba Allah tu cakap..

" zati, ko baik x payah berpakaian mcm ni kalo nk fitnah org.."

** YaAllah..tersentap bagai nk terkeluar jantung aku dengar statement tu..
**apa salah aku?aku sekadar bergurau? why he takes dis matter seriously?

oke fine!! lepas ni aku x nak lagi bergurau sesuka hati..kalo pakaian dan penampilan aku dipersalahkan..

tapi, aku sekadar bergurau..x terlintas langsung ingin melukakan apatah lagi memfitnah..astaghfirullahalazim..
aku fikir2 balik..koreksi diri..mungkin ini memang salah aku..thanx a lotz hamba Allah..kerana membuka mata aku luas2..

Tapi jauh disudut hati yang paling dalam..

"ada ke hamba2 Allah yang lain mempertikaikan lagi cara pemakaian aku yang tidak sejajar dengan perangai aku yang sebenar?"

"Salahke aku menutup ape yang patut aku tutup dan melabuhkan jilbabku? sedangkan dalaman aku x sealim itu??"

" Perluke aku tidak bercakap dan bergurau dengan sesiapa supaya tidak akan ade lagi manusia yang akan terluka disebabkan aku??"

**persoalan yang tidak pernah dapatku jawab..
**mungkin hanya airmata yang menemaniku..supaya aku akan lebih bersemangat menghadapi hari2 mendatang..

YaAllah Ya Rahman Ya Rahim..hambamu ini..begitu banyak melakukan dosa..begitu banyak melukakan orang..begitu tidak pandai bergurau senda..begitu tidak pandai menyusun bicara..begitu tidak mengerti untuk menceriakan suasana..aku tahu..aku perasan yang aku ni bukan baik sangat..bukan alim sgt pun..

Ampunkanlah Ya Allah..

mungkin aku perlu sendiri..tanpa siapa di sisi..
supaya 'mereka' lebih bahagia tanpa diriku...

Ya Allah..
Adakah aku ini manusia hipokrit??
bertudung labuh tetapi tidak menepati ciri2 muslimah yang solehah..
aku jahat..aku x layak..aku x layak..

**yaAllah..
disaat ini..
ketika aku menaip bait2 kata ini..
air mata ku gugur lagi..
akalku tidak mampu lagi berfikir..
salahkah aku berpenampilan seperti ini..
kenapa ramai yang tidak senang denganku?
gurauanku semua dianggap serius..
perlukah aku mendiamkan diri..
seperti batu yang tidak punya perasaan..

**yaAllah..kuatkanlah diriku..
supaya aku tidak kembali seperti dulu..
supaya aku masih lagi mampu..
mengenali siapa diriku..




33 comments:

  1. Tak salah utk memakai pakaian labuh asalkan niat benar & bukan nak riak.. Shuk pon rasa anda cuma melawak.. Kadang2 kita ni berbeza drpd org di seliling kita.. cara kita, percakapan kita. Dan itu juga wujud kelebihan kita! maka normal lah utk kita dicemburui. Itu semua perlu kesabaran. jadi diri sendiri tu kan sesuatu yg bahagia.. setiap kesabaran ada manisnya... Banyak2 bersabar ye? (^_^) Kalau Shuk buat bodo je dgn tanggapan org.. buat muka poyo gitu... hehe

    ReplyDelete
  2. shuk_ArChie..

    trima ksih..
    kata2 itu mmbuat aku sdikit trubat..

    ReplyDelete
  3. Alalolololo..


    jiwang sngt ni kenpa ?


    chill lah ;)

    ReplyDelete
  4. kita semua insan biasa tak lepas dari kesilapan...mungkin dia itu salah faham sdgkan awak hanya bergurau sahaja...cuba terangkan kepadanya bahawa awak hanya bergurau sahaja...
    Ok..dah..jgn sedih2 lagi...

    ReplyDelete
  5. adikku syg....
    jgn sedih2... xcomey..

    erm,zati kena kuat.
    sabar dik ea.

    ReplyDelete
  6. zati....
    perkara sebegini pernah dilalui aku
    xtau nk cakap cam ner
    sabar je la
    klo perlu utk berdiam diri,diam kan aje

    tapi klo nk cakap berpakaian sebegitu xpatut kot
    mungkin dia x mengerti cara gurauan kita

    aku percaya
    yg dye pn kadang2 ader tersalah cakap
    tapi xsedar

    so...kuat ea

    ReplyDelete
  7. seandainya aku bole kuat....
    tp insyaAllah..i'll try..

    ReplyDelete
  8. @ k.halawati :

    tenkiu kak..zati x sabar nk balik umah..

    ReplyDelete
  9. moga semangat kan pulih kembali....

    balik leklok..
    sampaikan salam akak kat mak zati (^_^)

    ReplyDelete
  10. sabar ya awak..
    yang baik kita ambil yang keruh kita buang~
    ^^!

    jgn mudah putus harapan..

    ReplyDelete
  11. Senyum soya..

    tq..sy cuba mencari kekuatan..

    ReplyDelete
  12. miss tempe a.k.a qayyah..
    sdih ni qayyah..nk balik klate..

    ReplyDelete
  13. Allah tidak akn menguji selain drpd kadar kemampuan kita untuk menerimanya...ujian adalah untuk menjadikan kita lebih kuat,tabah dan beriman...

    ReplyDelete
  14. Sentiasa sematkan di dalam diri, Allah hanya akan menguji hamba-Nya yg Dia kasihi. Oleh itu, bersyukurlah tatkala dirimu diuji dgn dugaan walau seberat mana sekalipun emosimu terpaksa menanggungnya. Wallahua'alam... =)

    ReplyDelete
  15. @ ABC..
    tq atas peringatan..sy mencuba sedaya upaya merasionalkan diri..

    ReplyDelete
  16. AJ..

    syukran atas perkongsian..
    semoga sy mampu menjadi seorang yang tabah..insyaAllah..

    ReplyDelete
  17. ap yg sy nk ckp.. pengkomen2 atas2 ni da ckp.. tp nk ckp jgk laa.. be strong ye kak cik.. hmba Allah tu mungkin tgh kusut masai kot time tu.. +ve :)

    ReplyDelete
  18. pelangi harap awk bersabar yer ..

    setiap orang ada pasang surutnya .

    tabah selalu taw :)

    ReplyDelete
  19. sabar itu penting dalam amalan. kdg2 Allah saje bagi ujian kat kita, nak tgk kita ni cepat kalah atau kuat. cuba bce buku la tahzan, sgt bagus!

    ReplyDelete
  20. @ arif aiman

    tq..try thinking +ve ni..n maybe sy yang silap..

    ReplyDelete
  21. @ pelangi..tq..
    doakan sy kuat..
    dan doakan agar sy boleh perbaiki diri saya sendiri..

    ReplyDelete
  22. @ amir aizat..

    insyaAllah..buku tu mmg bagus..
    doakan sy..

    ReplyDelete
  23. alahai cik atie. sabarlah, mungkin apa yang atie ckp memang kena atas batang hidung dia kot. kalo tak, takkan dia ckp kat atie cenggitu.

    jangan dipikirkan sangat orang cenggitu, buat sakit hati je. buat dunno.

    ReplyDelete
  24. @ aimi..

    tq..nk wat dunno x bole..maybe ati yg salah kot..:P

    ReplyDelete
  25. zati sabar bbanyak...kdgkala sukar kita memahami hati org...ingat semua yg terjadi ada hkmahnya...org tak tau apa yg ada dlm hati kita dan niat kita dlm setiap perbuatan kita...

    ReplyDelete
  26. tq miera..:)kdg2 kita perlu amek kisah benda2 ni..sbb mungkin Allah nk buka mata kita utk berubah lbih baik..

    ReplyDelete
  27. betul tu...lihatla sesuatu itu dengan mata hati...InsyaAllah hikmah itu dirasai...

    ReplyDelete

 

Template by BloggerCandy.com