Monday, December 12, 2011

sahabat itu sejati





Aku ingin berbicara mengenai seorang sahabat..
Sahabat yang sejati..
Pernah ditanya..
Jika diberi pilihan supaya memilih sahabat sejati atau harta kekayaan?
Sudah semestinya aku memilih harta kekayaan..
Bila ditanya kenapa..?
Jawapanku mudah..
Aku sudah tidak perlukan sahabat sejati..
kerana aku sudah punya KAMU..
orang selalu cakap yang sahabat  x semestinya sejati..
macam chipsmore..
kejap ada kejap tiada..
terkadang macam kacang..
selalu lupakan kulit..
tapi ada jugak orang cakap..
bila bersahabat..
macam cubit paha kiri, paha kanan turut terasa..
betul ke?
Tapi x pe la..
Yang penting prinsip aku..
SEKALI BERSAHABAT BERERTI BERSAHABAT SELAMANYA.. :)

Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)

haa..ni ada satu lgi hadis...

"Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri." (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Jadi..
Buat sahabat..
Andai kalamku merungkai duka..
Andai bicaraku merobek jiwa..
Andai luruh rasa sayang didada..
Andai ada salah di mana2..
Kuharap kau tidak lupa..
Akan ukhuwah yang kita bina..
Bersama2..
Kerana kita manusia..
Salahku tidak kuduga..
Begitu juga salahmu..ku anggap tiada apa2..
Kuharap juga darimu..
Agar maafku masih lagi bermakna..
Agar kita dapat lagi bersemuka..
Agar kita masih bersama..
MERAIH JUA REDHA DARI NYA..

Saya sayang kamu kerana Allah..


Saturday, December 10, 2011

bertuah ada mereka.. :)

Salam sayang buat sahabat2 :)
Hari ni rasa nk letak gamba bnyak2..
sbgai pengubat rindu..penyembuh duka..
penghibur hati..
saja..nk flashback memori dulu2..
saya bertuah ada mereka..


bermula di sini..
berikrar setia..
matlamat jelas meneraju keterampilan unggul
ukhuwah yang ingin kami bawa..

wajah2 mereka..
sejuk pandangan mata..hik3..



time lepak2..
take 5 utk bergambar sana sini.. :)

 jalan2..lawatan sana..lawatan sini..
senyuman leret ke pipi..

 haa..ni time program..
" kasihku tertumpah di sini.."
3 batang pensil wane mmpu mewarnakan gambar2 ni..:)




keluarga JMK sidang 2011/2012

kem bersepadu..

 timbang tara..


"merenung masa depan.."
kat teratak Riverview..
kem keusahawanan..






 comel ^^,

 YB Ali  n YB Kucai..





memperkenalkan hero2 malaya..:)

Saya sayang mereka kerana Allah.. :)

with  lots of lurve 
wniwmd

Wednesday, December 07, 2011

Ada Mentari Yang menyinar~






Bismillahirrahmanirrahim..
In the name of Allah, the most Gracious and the most Merciful..
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w
Alhamdulillah..beberapa hari sejak akhir2 ni banyak benda yang saya dapat belajar dan ambil pengajaran..
saya hanya manusia lemah yang banyak melalukan kesalahan..tapi jangan jadikan manusia yang lemah sebagai suatu alasan untuk tidak melakukan sesuatu dengan terbaik..teruskan usaha dan teruskan bersabar..


"Innallaha ma'a ssobirin "
Sesungguhnya Allah itu bersama dengan orang2 yang sabar..

1)Sabar..



yes..seringkali kita dengar perkataan sabar..dan kalau orang sekeliling kita ditimpa musibah dan ujian..kita akan cakap " sabarlah..inikan ujian..."..

Alhamdulillah..ada juga kesedaran itu..namun kadang2..mengungkapkan itu lebih mudah dari melaksanakan..jujur untuk saya katakan..apabila ada sahabat2 yang meminta nasihat bilamana ditimpa ujian..Sabar menjadi perkataan wajib dalam nasihat..dan kadang2..apabila kita sendiri ditimpa ujian yang dirasakan sangat berat..Ya Allah..kenapa sabar itu tidak tersimpan kemas dalam sanubari ini..mengapa sabar itu kadang2 goyah..mengapa sabar itu dirasakan berat untuk diri sendiri..dan saat ujian itu datang..lajunya air mata mengalir seakan tidak mengerti bahawa Allah sedang menguji hambanya..sungguh lembut hati itu..astaghfirullahal'azim..ampunkan dosa2 kami..

"Orang yang hebat itu menerima ujian yang sangat hebat "
 ayat yang cukup bermakna dari seorang ukhti..

ya Allah..aku tahu..orang yang hebat itu tidak mengeluh apabila ditimpa ujian..tidak riak apabila menerima pujian..tidak sombong apabila menerima kedudukan, tidak goyah dengan mehnah kehidupan..tidak gentar dengan musuh Tuhan..tidak malu melakukan kebaikan..tidak takut menentang kejahatan..Susahnya ingin jadi orang yang hebat..tapi aku tahu ya Allah..penghuni syurgaMu..semuanya Hebat2..Subhanallah.."

2) Hati..


Dalam banyak2 benda..hati ini juga yang diuji.. Allah hadiahkan kita cuma satu hati..tetapi Allah mencampakkan macam2 perasaan kedalam hati itu..perasaan takut..kecewa..perasaan sayang..sedih..suka..cinta..dan benci..macam2 kita rasa..Tapi apa2 pun yang kita rasa, kembalikan rasa syukur itu kepada Allah..peringatan untuk diri sendiri..kerana terlalu banyak peristiwa yang berlaku akhir2 ini yang memuhasabahkan kembali diri saya untuk tidak menyalahkan setiap perasaan yang hadir itu..
kerana perasaan itu berhak hadir kerana kita punya HATI..


"bilamana hati kita gembira..ingatlah untuk mengucapkan alhamdulillah..supaya gembira itu ada manisnya...
 bilamana hati kita kecewa dan sedih..itu tandanya Allah mengingatkan kita bahawa dunia ini bukan sekadar untuk ketawa..
bilamana hati kita marah..ucaplah astaghfirullahal'azim..supaya marah kita itu bertempat..dan moga Allah mengampuni dosa2 kita..."

secara jujur..kadang2..saya kalah pada hati..mohon bimbingan dari sahabat2 sekalian utk saling mengingati dan juga tidak lupa pesanan untuk diri sendiri supaya membajai hati dengan ayat2 dari lembaran2 suci..Subhanallah..

p/s : moga diri ini belajar sesuatu :)


wniwmd


Thursday, December 01, 2011

Doa seorang kekasih..


Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala


Lagu : Abai Os (Hijjaz Records)
Lirik : Abai Os (Hijjaz Records)
Penerbit : Faizal Osman
Penyusun Muzik : Firdaus
Hakcipta : Hijjaz Record Sdn. Bhd.

Wednesday, November 23, 2011

lebarkanlah senyumanku



Assalamualaikum wbt..
sekian lama tidak mengupdate blog ni..sgt2 sibuk dengan tugas hakiki sbgai pelajar dan amanah yg dipikul sebagai salah seorg pemimpin..
syukur masih diberi kesempatan dan nikmat yang tak terhitung nilainya..
nikmat utama islam dan iman..alhamdulillah..syukur.syukur.syukur.

Kadangkala terdetik di dalam hati, adakah mampu kuteruskan perjuangan ini?
andainya hari ini aku mampu tersenyum, lebarkanlah senyumanku ya Allah..agar aku mampu utk terus tersenyum sehingga akhir perjalananku..Walau wujud sebesar mana cubaan dan dugaan dariMU ya Allah..

Kadangkala terasa lutut ini rebah ke bumi..Adakah mampu aku bangun kembali?
Jika suatu saat dulu..aku yang memulakan langkah itu..kuatkanlah Ya Allah..agar aku mampu terus mara menghabiskan langkah-langkah seterusnya..

Jika hari ini..tatkala sahabat2ku lemah..
hatiku ingin sekali menjadi pembakar semangat mereka..bangkitkanlah ya Allah..kumpulkan semangat2 mereka..kerana mereka adalah kekuatanku..
ingin sahaja aku menghulurkan tangan untuk membantu..
menghulurkan bahu untuk ditangisi..

Ya Allah..aku tahu..
maha hebat perancangan dari Mu..
maha pemurah nikmat dari Mu
maha sempurna ketentuan Mu..
maha bijaksana ketetapan Mu..

tabahkanlah hati ku ya Allah..
agar aku terus kuat..sehingga ke akhir nafasku..
amin ya Rabbal alamin..

wniwmd

0745
Kolej Harun Aminurrashid, UPSI

Saturday, November 12, 2011

ngeh3...

oke..sy ditagged oleh cik ifa..hakikatnya..sy kurg suke ditagged..so, sy nk mnjadikan kamu pun ditagged..kui3..


RULES :
1.) each person must post 11 things about yourself..
2.) answer the questions the tagger set for you in their post & create 11 new questions for the people you tagged the answer...
3.) choose 11 people to tag the post & link them the post
4.) go to their page & tell them you have tagged her/him
5.) no tags back



anak ke 4 

addicted to flowers..wah..sgt2 shuke la

pakai jam tangan sebelah tangan kiri..

susah nk ingat tarikh lahir org..hahaha..rugi spe kwn ngan aku..ngeh2..

suke aiskrim paddlepop rainbow..

mudah cemburu! ngeh2..oke ni tipu..

x makan nasi goreng..:P [pelik btol]

time serius cukup serius..time main2 cukup main2..

fobia bawak moto..huhu

suke kumpul syiling

nak sangat tiup dandelion yg besar kt tengah2 padang..:)



oke..meh nk jwb questions cik ifa nih..

nama penuh aku
Afifah bt md.Jamal
3 perkara yang tidak suka tentang saya.
mcm nk makan org..suka cubit..pemalu..[keh3] :p
nama penuh anda
wniwmd
asal
tanah serendah sekebun bunga..ngeh2..bunga lagi..search sdri..:P
.tarikh lahir.
2505
umur anda
semakin meningkat..:P
feveret warna
kelabu..hitam..putih..
 3 benda penting dalam hidup anda
agama.pelajaran.prinsip
suka jalan-jalan?
suke.. tp naik basikal lgi bgos..:p
moto hidup?
mnjdi hamba yg soleh dan muslih
1 perkataan yang menceritakan tentang aku.
.semangat.(yeah..ifa memg smgt)


hah..nie plak soalan2 utk org2 yg bertuah..

1) anda pakai jam tangan sebelah tangan mana?
2) huruf paling suke?
3) antara makan dan tido,mane korang akan  pilih?
4) 3 perkara yg paling x suke?
5) ciri2 pasangan pilihan? ngeh2..
6) kata2 semangat yg memang boleh menyemangatkan anda?[abaikan kslahan ayat]
7) bila rasa tension apa yg selalu anda buat?
8) nasi feberet?
9) barang ape yg paling korang sayang?
10) biskut raye ape yg paling suke?
11)  adakah korang minat bunga mcm aku jgk? bunga ape? ngeh2..:p


org2 yg sgt2 bertuah:


**3 dahla..:P

Friday, November 11, 2011

membuka lembaran baru~

Bismillahirrahmanirrahim..
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W..

Alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah..
syukur dipanjatkan..
akhirnya, sampai dengan selamat di bumi Tanjung Malim..

Sekian lama menyepikan diri tanpa mencoret baris2 kata dalam diari alam maya..
akhirnya aku kembali..
yeah..



mulakan hidup baru..
lembaran baru.semangat baru.header baru.background baru.hihihi

Cuti dirasakan sekejap sgt..
x sempat nk ronda2 satu kampung..
bgun.makan.buat keje.assignmentssss..borak2..fb.tgok movie.tdo.
adehh..
mcm bnyak keje x berfaedah drpd berfaedah..
no hal la..
sbb awal2 cuti dah niat nk kurangkan keserabutan dlm minda..
wpun bnyak main2..
tp bjaya jgak siapkan assignment yg bertimbun tu..
memerah otak..Allah permudahkan utk siapkan
tapi x semua yg siap..hahaha..bolehla 75.80 %..[ok la tu kan?]

oke..
niat pun da cantik utk buka lembaran baru..
no more tension2..no more tears..no more sakit2 hati.no more marah2..
no more benci2..adatlah asam garam kehidupan kan..
kena cool..huhu..[mampukah??]

MAMPU!!
believe in me..
Trust in Allah..
Innallahama'ana..
Allah sentiasa bersama kita..
oyeah..caiyok!!




wniwmd


Sunday, October 30, 2011

moga terbuka hatinya~


malam yg dingin..rasa sayu menyelubungi..
tatkala hati ini ingin tersenyum..
ada sahaja yg mencuri ruang..
tidak memberikan aku kesempatan dan peluang..

andai itu takdirnya..
aku rela berundur..
kuharap suatu masa..
akan ada yg terbaik..

moga Allah membukakan pintu hatinya..


jari jemari pantas menulis bait2 kata..
dalam kamus diariku..
agar setiap detik yg berlalu..
menjadi pedoman hari mendatang..
because if you forget the past..you condemn to repeat it..



oke..tired oredy..
just saying good night..
have a nice dream 
hope tomorrow better than today..


p/s: ntah pape la entry kali ni..hik3.. :p jan marah..

 

Template by BloggerCandy.com