Thursday, February 13, 2014

Good Bye Ho Chi Minh

22/01/2014

Dah nak balik esok..Sekejap la pulak masa berlalu.. 
So, sisa masa yang ada ni kami singgah War Remnants Museum..

Museum yang menceritakan sejarah perang Vietnam, bagaimana vietnam boleh dijajah dan kenapa negara Amerika nak sangat jajah Vietnam ni.. Untuk tahu details, sebenarnya kena baca satu2 board yang ada di museum tu di tingkat satu hingga tingkat 3.. Hehe..bab2 sejarah ni susah sikit nak explain.. for sure, kalau dah nama perang tu memang sangat2 tragis la. Tambah2 lagi skrg baru 2nd generation after war insident. Kesan Agent orange masih lagi dirasai oleh rakyat vietnam..

And the most interesting part ialah bila ada seorang rakyat vietnam memberanikan diri hantar sendiri surat kepada Presiden Barack Obama. Pergh..ini semangat pemuda yang kita mahukan..
Pertahankan hak rakyat.. :p

Selesai melawati sudut2 dalam museum ni, aktiviti biasa ialah mengambil gambar..



Dah habis ke Museum, kami teruskan agenda membeli belah. Kain murah sgt kat sini..So, beli siap2 untuk satu family..ngehehe..

Aktiviti yang terjadual sampai jam 3 petang sahaja..Jadinya waktu yang selebihnya kami manfaatkan untuk meronda2 sekitar kawasan hotel.. Banyak kedai kedai untuk 'disinggah' dan 'dihabiskan' duit.. Shopping kat sini senang. Boleh guna 3 matawang.. Dong Vietnam, USD, dan RM.. So, senanglah nak plan budget.. 

Tapi, aku cuci2 mata gitu jela.. Duit aku bukannya penuh poket untuk Shopping sakan..Lagipun tujuan utama nak datang sini pun sebab nak kenal negara orang.. So, ole2 buat kawan2 sedara mara tu, aku beli sekadar mampu je.. Untuk sape yg tak dapat tu jgn kecik hati ye.. Aku hadiahkan travelog ini utk kenang-kenangan..hehehe.

Dinasihatkan kepada yang bakal ke vietnam, sila rancang kewangan anda baik2.. barang kat sini murah3 sehinggakan rambang mata sangat nak beli itu dan ini.. So, list la betul2..sebab kalo dtg sini bawak 1k pun habis sebab banyak 'terpengaruh'.. :p

Esok kami dah nak balik..jadinya manfaatkan hari2 terakhir untuk mengenali suasana sekeliling..banyak ibrah yang boleh ambil. dan banyak perkara yang boleh kita pelajari..dan apa yang penting, sejauh mana kita pergi..Malaysia tetap Dihati..

1 Malaysia!!!
yeah.
Bumi bertuah yang patut disyukuri.

oke, sampai situ jela dulu travelog jelajah INSPIRASI ke vietnam..
Moga mendapat manfaat. Maaf dihulur andai sepanjang perkongsian jelajah Ho Chi Minh melukakan hati sesiapa.

Doa kan untuk ke Mekah pula, seterusnya Amsterdam untuk nikmati Tulips di Keukenhof garden.
Biiznillah :)


last but not least..kenangan kat sana teramatlah indah.. bila godek2 gambar satu folder, gambar yang paling buat aku touching ialah gambar ni
'Sidang kami sudah berakhir'
JMK bongsu..
dan sekarang, mereka teruskan perjuangan atas nama MMK sulung..haha
Orang kuat terr..
YDP : Aqilah 
NYDP : Husna 
BENDAHARI : Afifa
Moga terus kuat dan bersatu hati..

Special thanks to JMK 1213..
Hairieyl,kak emy, mariduan, suriati, nisa, adonis, fred, kak pikah, kak nita, shirley, anip, sufia, munirah, aziemah, shidi, shah, kak asiah, ipin, rarai, yoke, shiuman, faiz, moon, hanis, aina, pah, abg daus, wahyu, sahli, fiqry, Azrin, Paan dan tidak lupa pada Usamah..


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com