Wednesday, February 19, 2014

Hanya satu kali | 10


“Rindunya kat kawan saya yang sorang ni..” Taufiqah memaut leher lily lembut . Taufiqah bukan boleh berenggang lama dengan Lily..

Lily memegang tangan taufiqah lalu memandang mukanya sambil tersenyum..

“saya tahu awak mesti rindukan muka saya yang comel ni kan?” hahaha..galak Lily mengusik Taufiqah.

“Eleh, perasanlah pulak awak ni.saya rindu mata sepet awak,pipi tembam awak.tahi lalat awak tu...”pantas tangan taufiqah mencubit dengan kuat pipi lily yang semakin hari semakin tembam tu.

Mengaduh lily menahan sakit sambil menggosok-gosok pipinya..

Suasana kelas seperti selalu,walaupun cuti hanya hujung minggu, pasti suasana gamat dengan suara-suara classmate Taufiqah. 

Masing-masing ada sahaja cerita yang mahu dikongsikan. Baik topik ayam bertelur sampailah topik kucing beranak. Semua ingin diceritakan. 

Tak kurang jejaka-jejaka turut sibuk dengan topik games, karaoke, komik and girlsss!

Taufiqah hanya menggelengkan kepala dengan kerenah classmatesnya. Taufiqah kemudian parkingkan diri dikerusi kosong ditengah-tengah antara Lily dan juga Nazira. 

Itulah tempat yang selalu Taufiqah duduk. Bagaikan sudah dibooking dan ditagging nama 'Lily, Taufiqah, Nazira.'

Tidak tertukar dari awal semester sampailah sekarang. Orang lain pun tak kacau dah tempat duduk itu. 

Cuma hari ini seat depan taufiqah berganti orang. Tiba-tiba pula ‘Ostad’yang duduk. Biasanya Deffrey  yang selalu mengacau Lily yang akan mengambil tempat itu.

Taufiqah mengintai-intai juga kelibat Deffrey. 

‘oh, duduk belakang rupanya dia, sebelah Allana Lim . Agaknya dah fed up kot,Lily tak layan dia’ getus hati Taufiqah sambil tersenyum sendiri.


“Err,maaf..boleh tak ke kanan sikit? Saya tak nampak slide..” Taufiqah mengetuk kerusi ‘Ostad’ dengan hujung pen beberapa kali. 

Iyalah, 'tinggi' Taufiqah 153cm, tinggi ‘Ostad’ macam tiang elektrik..mana nak nampak slide kalau dah terlindung macam tu. Kalau deffrey duduk depan tu tak menghalang sangat sebab deffrey tu keding aje. macam lidi satey. Hissy sedap aje mengata orang. Sorry lah deffrey, nanti lepas ni aku mintak maaf ya..sempat lagi taufiqah bermonolog.

Si ‘Ostad’ menoleh sedikit ke belakang lalu mengucapkan maaf, kemudian ditarikkan sedikit kerusi ke sebelah kanan.

‘Maaf ye Amani’..

Bagaikan kena pukau..taufiqah rasa macam first time dengan suara Ostad Uqashah tu. First time jugak tengok muka dia dalam jarak kurang semeter. *Erk?

Sepanjang 3 tahun aku belajar di sini, tiada lagi yang panggil aku nama Amani.. Taufiqah, @ Fiqah sahaja yang meniti dibibir-bibir temannya. Tiba2 si Ostad tu panggil dia Amani. Memanglah nama aku Nur Taufiqah Amani, tapi...Haish, Ostad ni dah kenapa..? 

Suara pulak macam Aaron Aziz. *tergugat?? haha =.=

Mana ada...fokus3 Taufiqah!!Lecturer kat depan tu. Istighfar3..


Erm..lagipun,
Ostad tu bukan calang-calang orang. 
Budak-budak kelas panggil dia 'Abg Ostad' sebab dia selalu pergi masjid.cukup menitikberatkan soal ikhtilat.. Walaupun dia satu fakulti, tapi boleh kira dengan jari berapa kali dia bercakap dengan perempuan. Itu pun ‘Tumpang lalu’, ‘boleh tak pinjam buku’, ‘ Macam mana dengan assignment’.. 

Haa, sampai macam tu sekali kan? Tapi si ostad tu nampak je pendiam, tapi bila dengan geng2 kopiah, aktif pulak dia..gerak kerja itu ini, program sana program sini..naik turun pejabat pentadbiran hantar kertas kerja untuk suburkan program2 ilmiah di Universiti kami.

Tapi kan, bila fikir2 balik..kalau nak ikutkan, aku pun bukan bercakap sangat dengan insan bernama lelaki suka-suka hati aku,time gerak kerja program,bincang kerja kumpulan atau pun nak minta tolong something yang bukan kepakaran orang perempuan.Itu pun menebalkan muka sebanyak 5 cm..sambil berlagak cool :p

Akan tetapi. Fitrah lelaki dan perempuan itu sebenarnya tetap saling melengkapi. Takkan pernah boleh bergerak sendiri..aku tak tipu!! ini serius dua rius!


***


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com