Tuesday, February 25, 2014

Hanya satu kali | 12

Hurm, macamana ni ye..Otak Taufiqah ligat berfikir solusi.. sambil dalam hati tak putus-putus berdoa dan berharap ada kenalan yang melalui jalan tersebut.. Rancangan ke library mungkin terpaksa ditunda kalau tiada sapa yang tolong..

10 minit kemudian, tiba2 ada seseorang muncul.. Dari jauh lagi Taufiqah nampak kelibat manusia bermotosikal. Berjacket hitam dan pakaian serba hitam berhelmet  HJC full face dengan visor rainbow membuatkan orang yang terselindung itu tak dapat dikenalpasti..

Ohh..Scarynya..
Dia ni jahat ke baik?..takutnya aku.. Dalam otak dah fikir macam2 idea untuk mempertahankan diri..kononnya aku bakal bertukar ninja kalau laki tu cuba menyerang.
yela kan..dah la aku ni perempuan..tersadai pulak tepi jalan dengan motor yang rosak.. 

Taufiqah menggeledah beg galasnya untuk mengeluarkan payung.. At least kalau jadi apa2, dapat juga Taufiqah ketuk dengan payung tu..

Dia berhenti. Oh, betul2 motornya parking depan motor Taufiqah.

Tanpa mengangkat visor helmet, dia bersuara.

" Assalamualaikum, kenapa dengan awak ni?" Tanya lelaki yang berjaket hitam tersebut..

**Er, bagi salam la pulak mamat ni, Baru je tadi aku ber suu' dzon dengan dia.. 

Emm..Tapi kan kadang2 kita perlu juga berwaspada untuk keselamatan pribadi..

"Waalaikumussalam, motor saya habis minyak.." Jawab Taufiqah ringkas sambil angkat tangan meneduhkan muka untuk berselindung dari panas terik matahari.

"Owh...." 

Lelaki tersebut kemudiannya mematikan enjin motosikalnya. Dia menongkatkan motosikal
dan membuka seat. Dicapainya satu botol 500 ml lalu dihulur padaku.


" Ambil minyak ni, sikit je, sebab memang saya spare kan in case ada kecemasan macam ni, saya rasa cukup kot untuk awak sampai ke stesen minyak berdekatan."

Er, er... Teragak-agak juga aku nak ambil..Tetapi disebabkan terdesak, aku sambut juga botol yang berisi petrol RON 95 tu..

"Terima kasih ya..."ucap Taufiqah.

Dia angguk lalu meluncur laju menyelusuri jalan raya..

Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah melalui perantaranya, sampai juga aku ke perpustakaan..meskipun banyak ranjau dan halangan..

Sebenarnya,setiap apa yang berlaku tu tidak akan pernah kebetulan.. Ia sudah tertulis dan sudah pasti ada hikmah tersembunyi..

Senyum. 
Dan aku masih mencari gali hikmah tersebut.


***

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com