Saturday, February 23, 2013

Dia Qistina # 9




Hurm..cepat sungguh masa berlalu..rasa macam sekejap sangat berada kat kampung..malam ni dah nak bertolak ke bumi murobbi..entah bila pula agaknya dapat balik ke kampung halaman lagi..aku akan merindukan mereka..rindu mama, ayah, abu zar, fatimah dan aisyah..berat rasanya ingin pulang..tapi apakan daya, tanggungjawab di sana menanti..

“Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..Yang berusaha Dr Syed Mikdam Syed Ahmad,Pengetua kolej , yang dihormati Muhammad Yazid bin Yasin,pengarah program Bicara Ilmuan,barisan panel forum , Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, Ustaz Ahmad Dusuki Abdul Rani, Ustazah Norhafizah Musa serta saudara Ahmad Tasqidi bin Haji Mokhtar selaku moderator serta hadirin dan hadirat sekalian.”

Allahurabbi..aku membulatkan mata setelah mendengar nama yang disebut pengacara majlis sebentar tadi..Nama yang cukup kukenali..Ahmad Tasdiqi bin Haji Mokhtar..Moderator?

Aku memandang ke arah pentas utama untuk memastikan kesahihan tersebut..Ya Allah, memang benar sangkaanku selama ini..memang sah dia orangnya..Dia yang aku jumpa dalam kelas Organic Chemistry, dia juga yang duduk seat sebelahku sewaktu pulang ke kampung tempoh hari..Ya! memang dia..Ahmad Tasdiqi yang kukenali sebagai Ketua pengawas sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kerian dulu..Dia yang melemparkan fitnah keji terhadapku dulu..dia yang mencemarkan namaku dulu..Dia yang menyebabkan aku diberhentikan sekolah..

Bukankan aku mencadangkan nama akhi Fakrul ataupun akhi Fikri? Kenapa boleh tasdiqi yang menjadi moderator?

Air mataku jatuh ke pipi..segera kukesatnya supaya orang sebelah tidak perasan..kulapangkan dada untuk mendengar jua forum tersebut sampai ke penghujung..tidak ingin aku merosakkan majlis..lagi-lagi, forum ini program yang baik..program ilmiah yang patut aku ambil manfaatnya..takkan aku nak rosakkan ilmu yang dicurahkan ustaz dan ustazah yang banyak ilmunya disebabkan oleh seorang moderator sahaja..

Lamunanku terhenti..jiwaku tersentap mendengar bacaan ayat suci Al- Quran yang cukup merdu dituturkan oleh moderator sebagai pembuka bicara..ayat dari surah Az Zumar ayat 53 dibaca berserta maksud :

“Katakanlah : Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Seolah-olah kena dengan situasi..ayat tersebut sangat menyentuh hati..Astaghfirullahal’azim..Engkau penerima taubat..ampunkan diriku yang penyimpan dendam..ampun diri ini yang tidak berjaya mengawal amarah..ampunkan diri ini yang tidak berdaya melupakan perkara yang telah berlaku terhadap diriku...entah mengapa seakan ada sekelumit sakit di dada bila mengenangkan perbuatan tasdiqi terhadapku..Ya Allah,redhakanlah hatiku memaafkan dia..
***
Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancarnya..Tepat jam 12 malam kami selesai postmortem..itulah yang selalu diharapkan..postmortem yang tidak lewah dan segala masalah diselesaikan dengan cara yang terbaik and semua krew pelaksana take note dengan penambahbaikan yang dibuat agar kesilapan yang sama tidak berulang untuk next program.. 

Tentang moderator tu..rupanya Tasdiqi tu backup moderator akhi Fakhrul yang terpaksa membatalkan jemputan last minute disebabkan ayahnya mengalami kemalangan.. Ahmad tasdiqi mendapat pujian daripada pengarah program atas keprofesionalannya mengendalikan panel forum..selain itu, hadith dan alunan suci al quran fasih dibibir sebagai pemula ayat atau kesimpulan..Allah itu maha merancang..kalau dia tidak menjadi moderator malam ini, tentu aku tak tahu lagi siapa dia sebenarnya..

Hurm..abaikan soal dia.anggaplah sudah tutup buku kisah tentang dia..aku sudah maafkan dia..manusia boleh berubah dan mungkin dia salah seorang daripadanya..sudahlah suu zhon..there are lessons for every sensible person..perubahannya ke arah kebaikan menyebabkan hatiku lembut untuk memaafkan dan melupakan kisah silam..

Al Mulk dibaca sebelum tidur untuk menenangkan hati..didikan dari asrama meninggalkan kesan yang mendalam..setiap malam membuat liqo' al-mulk bersama ahli dorm membuatkan ia menjadi satu kebiasaan sebelum melelapkan mata untuk tidur malam..Alhamdulillah..indahnya tarbiyah..andai aku ingin bercinta..aku ingin bercinta dengan Dakwah dan Tarbiyah..pasti tidak akan kecewa..

2.30 pagi..

mataku masih lagi tidak boleh lelap..hatiku rasa tidak sedap..seperti ada something wrong berlaku..
dari jam 12.45pagi aku cuba melelapkan mata..tapi tetap tidak boleh tidur..Ya Allah..lindungilah keluarga dan sahabat2ku ya Allah..

selang 5 minit..aku mendapat panggilan..
Ya Allah..Liana,anak usrahku pengsan lagi di biliknya..aku bergegas ke sana..
kali ini lebih teruk..badannya lemah sgt..bibirnya biru..tangan dan kaki sejuk bagai mayat hidup..

4.00pagi-liana masih begitu..kami membawanya ke hospital..menunggu sampai pagi..moga Liana kuat..

hatiku masih tidak sedap..ya Allah..apakah perasaan ini?kukembalikan segalanya kepadaMU..

Waktu subuh sudah tiba..sayu aku melangkahkan kaki ke surau di hospital Slim River.Seusai solat subuh,aku membelek-belek telefonku..5 missed call from 'mama sayang'..3 missed called from abang Umar, 3 missed call from Aisyah..hati aku berdegup kencang..yaAllah..kenapa aku rasa berdebar??missed call dari ahli keluargaku dikampung pada waktu pagi2 mcm ni? segera aku men dial mama..

"Qis, Abu zar dah tak ade..."esak tangis mama dalam percakapannya..
yaAllah..kaki aku longlai..betulkah apa yang aku dengar??

Abu zar, adikku sudah tiada??abu zar sudah meninggal?sewaktu mama ingin kejutkan subuh..
YaAllah..kuatkanlah hambamu..anak usrahku sedang berperang dengan sakit di hospital sekarang..Abu zar adikku..meninggal dalam tidurnya..

aku segera telefon Qanitah..mintanya datang hospital segera menemani Liana..aku ingin pulang ke kampung..aku ingin pulang melihat abu zar buat kali terakhir..tapi liana dalam keadaan tenat di sini..Allah..Allah..menitis jua air mataku..meskipun hati pinta untuk aku terima kenyataan, namun fitrahku sebagai manusia biasa membuatkan aku menangis jua atas berita pemergian adikku tersayang..Ya Allah, redhakanlah hatiku..

Tiket ke kelantan habis..ujian buat diriku..Ya Allah..aku ingin pulang ke kampung segera..saat inilah jua tiket habis..tanpa berfikir panjang aku terus menaiki teksi ke Lapangan Terbang..berharap agar dpt pulang segera..

to b continue


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com