Sunday, February 03, 2013

Dia Qistina # 8



“Waaah..sedapnya bau..mama masak apa untuk anak mama yang baru balik ni?” sejurus meletakkan bagasi dalam bilik, aku terus ke dapur..sedap sungguh bau menusuk hidung..membangkitkan selera bagi siapa2 yang menghidunya..

Mama memang jaguh masak..dan aku percaya setiap ibu yang ada kat dunia ni semuanya jaguh masak..anak2 nya pasti rindukan masakan ibu masing2 bila berjauhan..mana tak nya..air tangan ibu tu lah membuatkan makanan tu bertambah sedap lagi berkat..

“Ni haa, Kari ikan tenggiri kesukaan Qis la..Ayah belikan ikan tenggiri tadi..suruh mama buat kari katanya..”

Aku menepuk-tepuk tangan perlahan di bawah dagu menandakan sudah tidak sabar lagi untuk menjamah nasi..Lapar sangat perut ni..dari pagi tadi hanya biskut 2 keping sahaja singgah di perutku..

“Mama jom makan sekali..Aisyah dan Fatimah balik asrama esok kan?, Abu zar mane?”
Aku mengambil 2 biji pinggan lalu diletakkan atas meja.

“ Adik2 Qis balik petang esok..Abu zar ada kat rumah maksu nya tu..ber main-main dengan Aqil  agaknya..dari tengah hari  x balik- balik lagi..”
***
Terasa tenang menjejakkan kaki ke bilik sendiri..kali ini, rak buku serta almari baju bertukar tempat lagi..Mama atau ayah suka mengalih dan menyusun atur perabot-perabot dalam rumahku supaya tidak jemu mata memandang..Bilikku tersusun rapi meskipun aku jarang pulang ke rumah. Mama selalu juga ke bilikku semasa ketiadaanku..memastikan tingkap dibuka untuk pengaliran udara yang baik..karpet divakum untuk mengelakkan debu terkumpul memandangkan aku alah pada debu.. Frame di meja yang memaparkan foto-foto famili menjadikan sudut bilik nampak lebih peribadi..Rak buku menjadi tempat kegemaran dalam bilik itu..walaupun koleksi buku masih belum memenuhi rak..tetapi akanku tambah dari semasa ke semasa..

Aku merebahkan badan di katil..melegakan sakit-sakit badan.
Fikiran meninjau kembali kepada insiden dalam bas tadi..erghh..malas dah nak ingat..aku menutup mukaku dengan ke dua-dua tapak tangan..

“Kak Qis dah sampai…yeay2!” abu zar berlari masuk ke bilikku..

“Mana jam adik?”

“Amboi..dah tak nak salam tangan akak dah? Terus tanya pasal jam?kalau macam tu akak tak jadi bagi lah..”
Diambilnya tanganku lalu diciumnya cepat2.. "oke dah! Akak, mana jam abuzar?”

“Erm..sabarlah adik..malam nanti akak bagi ye..malam ni kan mama nak buat BBQ..nanti akak bagi time semua adik-beradik kita dah berkumpul ye..”

Abuzar menarik muncung..merajukla tu bila jam nya dipostpone ke malam nanti..

Setiap kali pulang ke rumah, biasanya mama akan masak banyak2..wat ala2 ‘makan besar’ seolah2 ada event penting..Tetapi hakikatnya, moment itulah yang mampu mengeratkan hubungan kami anak-beranak..Ayah pun meraikan anak2 nya..Biasanya, kalau ada jamuan2 macamni kami akan buat photoshoot family..Gambar tu akan diframekan atau diabadikan dalam album keluarga.. “baru boleh tunjuk kat cucu2 nanti..”ayah berseloroh..

Aku sayang mereka..aku sayang keluarga aku..sayang sangat..moga Allah titipkan keberkatan dan rahmat dalam keluarga ini..ameen..
***
BBQ malam ini meriah daripada kebiasaan.Tidak sangka pula mama jemput sekali keluarga Mak Long, Pak ngah dan mak su..wah..rasa macam hari raya pula bila berkumpul ramai-ramai macam ni..Sepupu sepapat pun ada sekali..semua sudah besar panjang belaka.. Keluarga pak ngah yang jarang kami jumpa..sebab mereka bermukim di UK..Raya tahun lepas pun tidak pulang ke kampung. .

“Qis nak air apa? Boleh abang ambilkan..” suara garau mematikan lamunanku.

“Eh, Abang daus..takpe..nanti kalau Qis haus, Qis ambil sendiri..terima kasih..”

Aku segera lari masuk ke dalam rumah..tidak selesa dengan situasi tersebut..Abang Firdaus anak kedua Pakngah.Umurnya tua 5 tahun dari aku.Seorang yang sangat pelik dan suka pandang aku ‘semacam’..Dia baru sahaja dinaikkan pangkat sebagai Pegawai Pertukaran Asing di salah sebuah Bank tempatan..dulunya menetap di UK banyak mengajar beliau tentang pengurusan menjadikan dia lebih cekap dalam bidang yang diceburinya..

“ Pak Teh, Qis tu lagi berapa tahun belajar ?tak fikir nak kahwin ke dia?”

“Ish kamu ni, ke situ pulak daus..Qis tu lagi setahun lagi kat Universiti.Semester depan start praktikum..Tak sempatnya dia nak fikir lagi soal kahwin..pakwenya pun belum ada, Qis tu bukan jenis yang suka cintan-cintan ni…kamu tu..bila lagi?jangan jadi bujang terlajak pulak nanti..”

Berderai gelak ketawa mereka berdua..

“entahlah pak teh, Daus tunggu Qis habis belajar la..”

berkerut kening ayahku..seakan memikirkan perkara itu serius..bukan tak percaya anak saudara sendiri..tetapi Firdaus tu lain..social life berbeza.Lain benar dengan Qis. Lagipun mereka tu sepupu..dah jadi keluarga sendiri pun..
***
Abu zar melompat-lompat gembira bila jam yang dipesannya sudah berada di tangan. Satu ciuman singgah dipipiku tanda ucapan terima kasih..gembira benar nampaknya..terus dibelek dan dicuba pakaikan ditangan..cantik! sesuai dengan Abu zar..aku tumpang gembira bila melihat dia gembira.

“Adik dah dapat jam ni, apa janji adik ngan akak?”soal ku..

“Adik janji adik akan menjaga masa sebaiknya, adik tak akan bazir masa dengan tengok BoboiBoy, naruto dan conan lagi..adik nak belajar rajin-rajin, adik nak isi masa baca quran..adik nak hafal Quran macam kak Qis..”

“haa, bagus! Macam ni baru Abu zar..”aku kucup ubun2 abu zar..berair kelopak mataku mendengar kata-kata yang keluar dari mulut adik aku sendiri..moga menjadi sehebat Abu Zar sahabat rasulullah s.a.w..

“adik je ke dapat hadiah?hadiah kami mana akak?”Fatimah dan Aisyah bersuara dari belakang.. berbaju biru sedondon menyebabkan kembar seiras itu susah untuk dicam..kadang-kadang mereka saja menguji aku supaya meneka mana satu aisyah, mana satu fatimah.ada aje yang nak kenakan aku..

“ Ada. Atas meja akak dalam bilik ada 2 biji novel baru..pergilah ambil..jangan berebut.kongsi-kongsi ye..”

Sepantas kilat berlari sepasang kembar mendapatkan novel..hurm..memang kaki buku 2 orang ni..macam2..aku menggelengkan kepala pening melayan kerenah 3 orang adik aku ni..

“Kak Qis, handphone akak, 3 missed called..” Fatimah mengeluarkan handphoneku dari dalam bilik lalu disuakan padaku..

“terima kasih..”

Siapa pula yang telefon malam-malam ni? Nombor tak dikenali. Sekali lagi telefonku berdering..aku menyambut panggilan itu..

“ Assalamualaikum Qis, tak tidur lagi..?”

“waalaikumussalam..err..maaf, ni siapa ye..?”

“Aii, takkan dah tak cam suara abang, tadi baru kita jumpa..”

“Abang daus ke? Kenapa call Qis malam-malam ni? Nak cakap dengan Mak Teh ke?”

“Eh, buat apa nak cakap ngan Mak Teh? Nak cakap ngan Qis la..saje..cuma nak ucap Good Night, sweet dream..dreaming of me okay?”

Cepat2 ku matikan panggilan tanpa membalas ucapan selamat malam..eiii..geramnya aku abang daus ni? Kenapa dia pelik sangat ye..dengan sepupu sendiri pun nak ngada2 ke hish, TAK SUKA NYA!!

to b cont...

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com