Friday, February 08, 2013

I'm talking about Marriage


Assalamualaikum wbt..
first of all, barakallahulakuma wabarakah 'alaikuma wa jamaa bainakuma fi khair..
buat En Alamin dan pasangan serta buat coursemateku Marhanie & pasangan..moga bercinta sampai ke syurga..

I’m talking about marriage



Seawal usia 19 tahun, saya mula memikirkan soal perkahwinan.awal kan??
Walaupun masih tidak mempunyai calon ketika itu, saya menggariskan panduan untuk diri sendiri merancang perkahwinan..tertulis rapi dalam diari peribadi agung..

Apa komen anda?

terlalu awalkah saya untuk berfikir sedemikian? Membaca buku ‘sebelum aku bernikah’ karya Hilal asyraf membuatkan bnyak statement beliau yang saya bersetuju..
Senario sebenar yang berlaku disekeliling saya..
“Lambat lagi saya ingin kahwin, malas lagi nak fikir soal itu…”
“Buku sebelum aku bernikah banyak membicarakan soal persiapan kahwin,saya taknak lagi fikir soal itu…”

Pada saya, sama juga konsepnya dengan kematian..suatu perkara yang sangat besar yang perlu difikirkan..Seandainya kita tahu tempoh kematian lagi 5 tahun, adakah kita akan mengeluarkan statement “lambat lagi saya ingin mati..malas nak fikir soal itu…” pasti tidak..

Tidak semestinya saya fikir soal perkahwinan sekarang, saya ingin berkahwin sekarang..nope..many things to think..

Dalam salah satu wishlist saya, saya menetapkan tempoh membina baitul dakwah dengan angka umur yang tertentu..tahukah saya tempoh saya akan kahwin bila?Sudah semestinya TAK..sebab kita hanya merancang.. saya membuat beberapa checklist diri, sejauh mana tahap iman saya, sejauh mana ilmu didada, sudah bersediakah saya..atau apa2 yang patut dalam diari peribadi agung.. Tidak mengetahui bila kita akan kahwin bukan alasannya..tetapi saya hanya meletakkan dateline supaya saya sedar bahawasanya saya harus matang dan berusaha supaya lebih bersedia ke arah itu..tidak salah kan?

Lambat laun, Jika ALLAH izinkan, saya tetap akan menempuhi fasa itu..Same goes to mati..kita harus merancang kematian kita, mahu kematian itu kesudahannya macam mana? Husnul khatimah? Atau suu’l khatimah (nauzubillahiminzalikh)

MERANCANG bukan dengan angan2..MERANCANG dengan tindakan

Untuk membina sebuah baitul dakwah yang sakinah mawaddah wa rahmah yang seperti semua orang impikan..begitu juga saya..bagaimana? saya bukanlah orang terbaik yang harus kongsikan perkara itu..tetapi untuk diri saya, saya meletakkan checklist untuk diri sendiri sebelum menempuh alam itu..

Yang pertama..MATLAMAT..sudahkah kita meletakkan matlamat dan halatuju perkahwinan itu ke mana, untuk kahwin awal, kahwin muda.tiada masalah,yang penting matlamat mereka jelas..Inginkan sebuah perkahwinan yang bagaimana??Tepuk dada tanya IMAN..
Bagi yang sudah menetapkan matlamat perkahwinan.Tahniah saya ucapkan..Saya tabikk anda kerana bijak merancang!

ADAKAH SAYA ‘GEDIK’ BILA FIKIR SOAL KAHWIN?

Sekali lagi saya nyatakan..ini hanyalah pandangan saya..Bila saya berfikir soal kahwin, saya bukanlah gedik atau gatal ingin kahwin..TETAPI saya mahukan perkahwinan saya suatu hari nanti seperti yang kita harapkan..Bukan mengharap yang sempurna, tetapi mengharapkan sebuah perkahwinan yang diredhai oleh Allah, direstui oleh ibu bapa, disenangi oleh orang sekeliling..

Yes, untuk saya berkata YA sangatlah susah..perkara yang perlu untuk berfikir panjang..dan amat besar untuk saya fikirkan..Ia soal kehidupan saya.masa depan saya.masa depan ummah..kerana baitul muslim tangga kedua selepas individu muslim..seterusnya tangga2 lain lagi untuk menuju ke arah pembentukan daulah islam..sejauh itu perlu kita fikirkan.. dan apabila saya berkata YA, ia maksudnya YA..and I’m serious on that thing..

BERKAHWIN BUKAN DENGAN PASANGAN SAHAJA, TETAPI DENGAN ORANG SEKELILINGNYA JUGA

Hal ini yang perlu dititikberatkan..
“Ibu si dia tidak merestui, tapi saya tetap ingin berkahwin dengannya”
Atau mungkin begini… “ Bukan mak pun nak kahwin dengan dia, saya yang nak kahwin dengannya..”
Ke mana mungkin letak duduknya hormat kepada ibu bapa dan keluarga..?
Sedangkan Ridhollah fi Ridho il waalidaini yang bermaksud RedhA Allah terletak kepada redha kedua ibu bapanya..

Perlu tengok juga kenapa ibu tidak merestui atau tidak suka pada pilihan kita, bawalah berbincang..mungkin terselit hikmah di sebalik bibir kedua-dua ibu bapa..Dulu saya pernah bersuara kepada salah seorang kawan saya..
 “ Kalau ada lelaki yang bertanya tentang saya kepada kedua-dua ibu bapa saya atau dia berjumpa terus ibu bapa saya..Dia seorang yang baik dan ibu bapa saya bersetuju, saya akan bersetuju.."

Wah!! Semudah itukah saya membuat keputusan??hoho, kawan saya juga menggaru kepala mendengarnya..

Pada saya, saya mengenali ayah dan ibu saya bagaimana, Setiap lelaki bukan semudahnya lulus dengan imigresen ayah saya..kena lepas soalan A-z dulu barulah dibenarkan..

Restu ibu bapa penting..berbincang dengan family sebelum membuat sebarang keputusan dan tindakan..suarakanlah kepada keluarga..buka ruang perbincangan antara mereka.mereka pasti memahami..barulah boleh mengorak langkah ke perancangan seterusnya..

Formulanya mudah, kita bukan ingin berkahwin dengan pasangan kita sahaja, tetapi dengan keluarga mereka sekali..

p/s : sekadar pandangan peribadi..terima atau tidak itu terpulang..wallahu'alam.. :)

4 comments:

  1. waaahh.. menarik kupasan ini..
    membuka minda..
    mengaitkan perkahwinan manusi & pertemuan dgn kekasih abadi..

    top post!

    ReplyDelete
  2. marriage? saim ak oyak, tujuan nyer cuma Allah, cuma nanti ada yang menemani..

    ReplyDelete
  3. >>cik furas..
    aku sokong farah..!!
    tetapkan matlamat untuk apa.. :)

    ReplyDelete

 

Template by BloggerCandy.com