Saturday, February 02, 2013

Dia Qistina # 7




Done! Siap packing barang untuk pulang ke kampung malam ni..
Kucapai kotak kecil yang diikat riben merah atas rak buku..’ini untuk Abu Zar..harapnya dia suka..x sabarnya nak balik esok..’

Seawal jam 8 pagi aku akan bertolak ke kampung halaman..Tanah serendah sekebun bunga..Negeri tercinta cik siti wan kembang..wajah mama, ayah dan adik2 terpapar di ingatan..rindu sungguh aku pada mereka..abang Umar tidak pulang kali ini..Sibuk katanya..

‘Hurm..tidak lupa pada si kembar kat rumah, Aisyah dan Fatimah..Novel-novel di rak segera kumasukkan dalam beg galas untuk menjadikan koleksi novel si kembar itu bertambah..suka betul mereka membaca novel2 yang aku bawa pulang..Novel islamic menjadi pilihan..terutamanya karya Ustazah Fatimah Syarha binti Noordin yang menjadi idola mereka..bab hobi mereka sama..tapi satu tu je la yang sama..yang lain banyak kontra nya.. Fatimah lebih suka membaca sambil dengar music, tapi Aisyah lebih suka suasana tenteram..Fatimah suka makanan pedas, Aisyah x suka.Fatimah suka warna striking2..tapi Aisyah suka warna lembut.. Fatimah lebih rapat dengan ayah, tapi Aisyah lebih akrab dengan mama..patutlah jadi macam tu..haha..hakikatnya..mereka tu saling melengkapi..kembar seiras yang sayang menyayang antara satu sama lain.. Seorang demam, pasti yang sorang lagi turut demam..hebatnya ciptaan Tuhan..

Bas Mahligai berwarna merah kuning sudah tiba seawal jam 7.30 pagi di Stesen bas..Aku menjinjit beg sederhana besar dan duduk di ruangan menunggu..terlalu awal untuk aku naik bas..

Perutku berbunyi-bunyi meminta untuk diisi..kukeluarkan sebungkus biskut Oat Krunch hazelnut dari dalam poket beg galasku..makan sekadar alas perut..takut nanti pengsan lagi..
***

12A.Tempat dudukku menandakan aku berada di tingkat atas memandangkan bas Mahligai adalah bas yang Double Decker..

Seat sebelahku kosong..baguslah..lapang sikit tempatku..

Bas sudah reverse perlahan-lahan menandakan sudah ingin bertolak..

Jari jemari  sibuk menekan keypad pada telefon bimbitku..

‘Assalamualaikum mama, Qis dah bertolak balik..
nanti sampai Kota Baharu, Qis telefon’



Lalu di sent pada mama.

Bas berhenti seketika..owh, ada orang naik mungkin..terlewat agaknya..

“13A”
Aku mendongak sedikit bila terdengar suara lelaki..

Ya, itu seat sebelahku..Alamak, lelakikah duduk disebelahku..?

“Allahurabbi!” spontan keluar dari mulutku.

Lelaki yang sibuk memerhatikan tiketnya mengangkat muka yang tadinya terlindung di sebalik cap nya.

‘Ahmad Tasdiqi…?’

Aku segera mengalihkan mukaku mengadap tingkap..

Berharap agar dia tidak cam muka ku..

Parking elok diseat sebelahku..dia menurunkan sedikit seat agar selesa untuk duduk.agar tidak sakit belakang untuk menempuh perjalanan yang panjang..
Diam tanpa kata sepatah..Dia memasang earphone lalu disumbatkan ketelinga..terus menelangkupkan cap nya menutup muka..

‘betulke dia ni Ahmad Tasdiqi ye?kenapa dia buat bodoh je bila nampak aku? Takkan dia sudah tidak cam muka aku?’ monolog kehairanan.

Aku memanjangkan leher meninjau-ninjau sekitar bas kalau2 ada lagi seat kosong..bolehla aku tukar..

Sememangnya aku tidak suka berada di sebelah lelaki.Tidak selesa. Tambah2 lagi perjalanan ke Kelantan bukannya sekejap..makan masa 7,8 jam juga..
Malangnya, bas hari ini dipenuhi penumpang..semua pasangan seat sudah dengan jantina yang sama..x dapatlah untuk aku tukar. Kebiasaannya aku akan tukar bila ada double seat yang jantina berbeza..

Hurmm..terpaksa.. T.T
Dalam hati Allah je tahu betapa tidak selesanya aku..

Sudah 2 jam perjalanan berlalu..aku diam membisu tanpa sepatah kata..nak melelapkan mata pun x selesa, nak dengar lagu pun x selesa..nak menyandarkan badan ke belakang pun x selesa..hurmm..Merenung ke luar jendela..menikmati keindahan ciptaan Tuhan..moga hatiku lebih tenang..

“Pap!!” bunyi handphone orang sebelah ku jatuh.

Alamak..jatuh bawah kakiku pula..

“ Qistina, tolong ambilkan telefon saya bawah seat awak..”
Aku yang masih blur2 membongkokkan badan untuk mencapai telefon bimbit lalu ku serahkan padanya..

“ kenapa awak panggil saya Qistina? Mana awakboleh tahu nama saya? Awak kenal saya ke?” aku tanya penuh kehairanan..bertubi-tubi pula tu..
dah! sah dia memang Tasdiqi..aku yakin sangat dah..dia memang tasdiqi..hati aku dari tadi memang tak sedap dah..dia memang kenal aku..kalau dia tak cam muka aku, apesal dia boleh panggil aku Qistina?

“ Tuuuuu!” Dia memuncungkan mulut menunjukkan Blazer hitam yang kugantungkan pada seat depan..kat situ jelas trang tang2 terpapar nama aku.. ' Qistina Adawiyah’

“ Blazer tu ada nama, ke bukan nama awak?”tanya dia mohon kepastian.
Aku hanya senyap tanpa menjawab persoalannya..erghhhh..geramnya..
Aku memalingkan muka ke arah tingkap..mencari ketenangan..malu juga aku dengan insiden tadi..baru je aku yakin yang dia tu Tasdiqi..tapi balik2 aku jugak yang malu..mungkin talam dua muka kot..eh2..silap..mungkin pelanduk dua serupa kot..aku tak habis2 memikirkan soal itu..

to b cont...

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com