Friday, February 01, 2013

Dia Qistina # 6



Sudah hari ketiga cuti pertengahan semester bermula. Suasana di kolej semakin lengang. Aku masih di bilik meeting membincangkan perkembangan gerak kerja yang dilakukan. Setiusaha sibuk mencatat minit mesyuarat yang dibincangkan. Dipengerusikan oleh Akhi Amirul Mukminin selaku presiden Persatuan menjadikan mesyuarat berjalan dengan lancar. Akhi Muhammad Yazid sebagai pengarah program ‘Forum bicara Ilmuan’ tidak menghadirkan diri ke meeting kali ini..ada kekangan katanya. Jadinya, aku menggalas tanggungjawab pengarah untuk memastikan krew jawatankuasa pelaksana menjalankan amanah masing-masing seperti yang telah ditaklifkan serta mencadangkan penyelesaian untuk beberapa masalah kecil yang timbul dalam unit masing-masing.

“Ukhti Adawiyah, ana ada sedikit masalah, moderator forum baru sahaja memaklumkan pada ana, bahawa dia tidak dapat memenuhi undangan pada tarikh yang berkenaan kerana baru sahaja mendapat surat temu duga yang bertarikh sama dengan tarikh forum kita..jadinya ana nak minta cadangan nama moderator lain untuk gantikan tempat beliau”
Ikhwan bersuara wakil dari unit protokol.

“..erm..cadangan nama ye. Memandangkan forum ini akan berlangsung sebaik sahaja kita habis cuti mid sem. Jadinya kita tidak punya banyak masa lagi.Untuk mencari ustaz dari luar, memerlukan masa yang panjang.jadi ana cadangkan enta cuba tanyakan Akhi Fakhrul ataupun Akhi Fikri dari Persatuan Bahasa Arab,Pelajar semester 6..mereka tu selalu juga jadi moderator untuk forum-forum program universiti..nanti lepas meeting enta ambil nombor telefon mereka dengan ana ye..”

“..oo, abang Fakhrul..ana kenal.nanti ana tanyakan..syukran”

“Lagi?ada mana –mana unit yang mempunyai sebarang masalah boleh nyatakan sekarang sebelum kita tamatkan meeting pada hari ini..” pengerusi bersuara sebelum menutup perjumpaan kali ini dengan suratul Asr, Tasbih kifarah dan doa Rabithah..

Siti Zulaikha sudah sampai ke kampung halaman 2 hari yang lepas.Lagipun Ika tidak terlibat dengan apa-apa persatuan di universiti mahupun kolej.malas katanya ingin menyibukkan diri..biarlah aku dengan dunia aku..tambahnya lagi..

Mesti Ika sedang sibuk memberi kambing-kambingnya makan.tak pun sedang kutip terung, cili dan bendi belakang rumah. Ayah zulaikha penternak kambing..berpuluh-puluh ekor juga kambing peliharaannya.Ada kambing daging ada kambing khas untuk susu, dan ada kambing khas untuk pembiakan sahaja..iaitu untuk melahirkan anak-anak kambing yang baru..

Ibu zulaikha pula, yang lebih selesa dipanggil makcik Zah berbudi kepada tanah lapang di belakang rumahnya..Tanaman sayur-sayuran seperti cili besar, bendi, terung, tomato, kacang panjang menjadi salah satu punca pencarian rezeki ibunya.Hasil daripada tanaman tersebut dijual dipasar pagi di pekan Arau, Perlis. Pernah sekali aku tolong Makcik zah menjual sayur di pasar sewaktu aku bercuti di rumah ika tahun lepas. Lama rasanya tidak ziarah lagi ke sana..

Usai solat Zuhur, aku mencapai telefon bimbit dari dalam beg kulit yang ku bawa ke bilik meeting pagi tadi..

‘ 5 missed calls, 1 message’

Allah.aku lupa menukarkan mode handphone daripada Silent ke General.
Semuanya daripada Liana. Kubuka mesejnya

‘Assalamualaikum kak Qis, akak ada kat kolej tak?yana nak ajak akak temankan yana pergi jalan-jalan ke KL’ -10.17 am-

Aku menjeling jam tangan,sudah 2.05 petang.

Segera mendial nombor Liana..

‘ the number you have dialed is not in service. please try later’ operator yang menyambut panggilan.

Kucuba beberapa kali..tapi tetap sama..Ya Allah, tiba2 aku rasa tidak sedap hati.Liana tidak pulang ke kampung cuti kali ni?Dimana dia sekarang agaknya? Adakah pergi ke KL tanpa ditemaniku? Seorang dirikah dia? Bermacam-macam-macam soalan timbul dibenak fikiranku..’Ya Allah, lindungilah Liana disetiap langkahnya’
Kuambil Al-Quran besar berkulit biru atas rak buku. Sejak Al-Quran tafsirku hilang, alquran itulah yang menjadi pengganti. Tetapi tiada tafsir..Tidak mengapalah, asalkan ada al-Quran.Ayat-ayat suci menenteramkan jiwa bagi sesiapa yang membacanya.

‘tok,tok,tok..’ ketukan dari luar pintu bilikku..
Pintu dikuak perlahan.

 “Liana..”spontan keluar dari mulutku.

“Masuk liana, akak risaukan Liana,dari tadi fikir fasal Liana.. akak minta maaf, tadi tak dengar yana called, akak tengah meeting..”

Tanpa sepatah kata yana terus memeluk badanku erat..aku yang masih tergamam terus membalas pelukannya..ku gosok perlahan belakang badannya. Terdengar esakan tangisnya tersedu-sedu..semakin lama semakin kuat liana menangis..sebak nada tangisan itu.hampir 5 minit liana memeluk aku barulah dilepaskan.

Masih membisukan diri.aku mempelawanya duduk di kerusi..Aku menghulurkan segelas air kosong supaya dia lebih tenang.

“Liana okay?”sapaku lembut.

Dia menggelengkan kepala..mukanya seakan ada ‘sesuatu’ yang ingin dikongsikan..air kosong diteguknya perlahan.

“Kalau yana ada masalah, ceritalah pada akak, insya-Allah,akak bantu apa yang termampu..”
Senyap.tiada respon balas dari liana..hanya menundukkan kepalanya ke lantai.

“Yana sayang, kalau liana ada masalah,cerita pada akak..InsyaAllah akak cuba bantu yana..liana tak balik kampung bercuti?”
Menggeleng lagi..

“yana tak nak balik kampung! Yana tak nak balik!! Yana taknak balik! Faham tak??”dia menangis lagi..
Aku terkedu..tidak pernah nadanya sekeras itu..
Aku menghampirinya.duduk tepi dikatil menghadap kerusi yang didudukinya.Aku meraih tangannya perlahan..

“ Yana..akak nak bantu yana, cuba yana ceritakan apa yang berlaku?”..

Dia menyentak tanganku kasar...matanya tajam melihatku seperti singa kelaparan..segera berlari keluar dari bilikku..Tidak sempat kukejar, bayangan yana sudah tidak kelihatan lagi dari wing bilikku.
Allahurabbi..apakah yang menimpa Liana? Sampai membuatnya berubah jadi seorang yang pemarah, mudah sensitif, tidak banyak bercakap, tidak ceria seperti dulu..”yana x nak balik kampung?”aku mengulangi ayat terakhir yana dengan penuh tanda tanya..mungkin liana ada masalah keluarga?sejak akhir-akhir ini, liana kerap stress..murung, banyak menangis..adakah family penyebab dia jadi macam tu?


“Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.Akak doakan adik akak ni kuat..akak bersedia mendengar luahan yana bila-bila masa andai yana dah bersedia insya-Allah..semoga Allah permudahkan segala urusanmu dik..salam sayang kak Qistina Adawiyah”

aku menaip beberapa ayat lalu dihantar kepada liana melalui khidmat pesanan ringkas.

to b cont...


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com