Wednesday, January 12, 2011

interesting.. i think..



salam..
banyak benda belajar hari demi hari, waktu demi waktu..
nak share sket psl maths for sciene..kelas en.halim..hehe
first2..rasa boring je blajar history of calculus..tajuk cam dah x besh..
tapi after dgr story sal background and biografi mathematicians ni..cam interesting plak..

yg paling menarik bgi aku psl Leonardo Fibonacci..
yg bawak islamic mathematic back into Europe..
benda yang aku x pernah terfikir pn ada kaitan ngan maths..

**contohnya : berkaitan dengan alam semulajadi ni..bila sekali fikir, pokok tak ade pn kaitan ngan math kan..
tapi..actually mmg ada.. especially dengan Fibonacci punya sequence..

** Mengikut nombor sequence fibonacci ialah no. 1,2,3,5,8,13,21,34...

Cuba perhatikan gambar di bawah :-

bunga berkelopak 1

bunga berkelopak 2

bunga berkelopak 3

haa..kalo nak ikut sequence nombor daripada Fibonacci..
kira da betulla yg ats2 tu..

lepastu, korang penah ke tgk bunga yang ada 4 kelopak? rasanya xde..
sbb tula dalam sequence fibonacci xde nombor 4




haa..ni 5 kelopak
bunga 6 dan 7 kelopak ade ke?

8 kelopak

13 kelopak




21 kelopak


 macam mana??
aku pn tak pernah terfikir yang kelopak bunga ada kaitan jgk dengan maths..
dan banyak lagi bnda lain yang ada kaitan dengan maths..
Hakikatnya Allah itu Maha bijaksana,
menciptakan segala sesuatu supaya manusia dapat berfikir~

p/s: saja je tulis pasal bnda ni dlm ruangan blog aku..nak abadikan apa yg aku blajr..
dats all..


.: check it out :.

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com