Wednesday, March 26, 2014

jauh



Apa yang jauh?
apa selalu yang dimaksudkanmu?
aku terkadang tidak mengerti
aku tidak mengerti
dan
aku tidak mengerti
jahat sangatkah diriku utk berbuat begitu?
terlalu 'tidak ikhlaskah' aku memaafkan
sehingga terpaksa mengulang ucapan?
ayat apa lagi harus digunakan.
memaknakan seungkap 'maaf' bertunjang keikhlasan?
benar, analoginya mudah
kita sebagai manusia pun tidak pernah jemu memohon ampun pada Tuhan.
dan Allah juga tidak pernah jemu membuka pintu keampunan

buat insan sekerdil aku
buat insan yang kurang ini dan itu..
Aku sentiasa memaafkanmu.
sehingga tiada kata maaf lagi yang setara dengannya.
habis kelu lidah untuk menutur bahasa
yang hanya mungkin indah dibibir.
di hati luka.

dan mungkin aku sepatutnya orang yang sepatutnya memohon maaf.
kerana terlalu bnyak luka yang aku tinggalkan.
terlalu banyak duri aku pasakkan
terlalu banyak kedegilan yang aku pamerkan.

jujur.
aku bukan orang yang dimanjakan
aku juga bukan memanjakan
aku tidak pandai memujuk
tidak reti bila dipujuk

tidak pernah aku lupakan.
terima kasih untuk segalanya.
untuk susah senang kita bersama.

jauh.
sungguh aku rasa jauh.
tahap ukhuwah aku rupanya masih rapuh
pung pang pung pang sebut ukhuwah.
hati rupanya parah.
masalah remeh jadi barah
masalah jiwa melimpah ruah.
maaf.semaaf.maafnya.
andai aku perlu lari sejauhnya. 
biarlah aku lari..
supaya betul-betul jauh.
takkan pernah dekat.
Maaf.
fullstop

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com