Thursday, March 20, 2014

Hanya satu kali | 18

POTONG KAKI??Guess what. Agak-agak,apa dia rasa saat itu?? Dalam hati tidak putus2 dia berdoa agar darahnya kembali pulih.tak keruan jadinya. Kalaulah ibunya dan abahnya tahu..

Malam sudahpun menjelma, terasa begitu cepat berlalu..
Dr Omar Gilbert menghampiri katil.Dr check tekanan darah.Dr check suhu.Dr check kaki.
Malam itu satu berita dia terima.

“Alhamdulillah,awak tidak perlu potong kaki, jangan lupa call waris. Malam ini awak start puasa. Esok pagi, jam 5 kita mulakan operation buang darah beku di kaki awak..”


Dr Omar Muslim rupanya. Alhamdulillah. Berita operate itu dia anggap satu berita gembira. Daripada potong kaki, better operate saja. Meskipun dalam hati hanya dia yang boleh rasa. Segera dia hubungi sepupunya. Maklumkan sepatah dua kata dengan ahli keluarga terdekat..ya lah..bimbang esok tidak dapat lagi bersua. 

Nazira sudah pulang ke rumah dengan lily petang tadi.. Sebabnya esok mereka ada kelas awal2 pagi lagi. Taufiqah tidak kisah jika tiada yang menemaninya di wad. Sebab ada jururawat yang baik,berkaliber,berdedikasi, toleransi, dan macam2 lagi sifat mahmudah yang ada pada jururawat tersebut. Sekali lagi aku tabik..Ini yang kita mahukan sebenarnya. Jururawat muslimah cerminan agama!!

3.00 a.m (2 jam sebelum operate)

Astaghfirullah.Sebenarnya mata tidak dapat lelap..Wardah kawan sekelasnya yang menemani di hospital lena di birai kerusi..Saat itu, tiba2 kedua-dua kakinya pula terasa sengal..Yang terlintas dikepala..ajal sudah berkunjung tiba. Mata sudah tidak mampu dilelapkan,untuk menunggu pagi esoknya.Seakan tidak cukup masa baginya, untuk dia beristighfar semahunya..Ya Allah, dalam hatinya seakan merayu, andai itu pengakhiran hidupnya..Taufiqah bermohon supaya dosa2nya diampunkan segera.Manik2 jernih mula menitis mengenangkan dosa yang menggunung.. Taufiqah rasa......erm..

walau riak mukanya seakan tenang.Masih mampu menunjukkan sebaris gigi dihadapan sahabat2.Namun,

dalam jiwa sebenarnya berperang.rasa takut.rasa sebak. Dia memerlukan bahu ibunya untuk menangis. Apakan daya. Terpaksa dia rahsiakan tragedi itu daripada pengetahuan mereka. Bukannya apa, Ibu baru keluar hospital. Jantung. Doakan ibu..


5.30 a.m.
Nurse bagi baju operate. Tapi katanya dipostpone sejam lagi.

7.30 a.m
Masih menanti.Nurse tak kunjung2 tiba.

“How are you today?” – Dr Omar Gilbert

“Alhamdulillah.”

Dr check kaki Taufiqah.. Suhu tinggi.
“Kaki awak demam. Awak boleh buka puasa. Tak perlu operate kaki.”

Eh??? Dr ni bergurau ke apa?..Nak tergelak pula dengar term Kaki demam.Biasanya badan je demam.. Dia masih terpinga-pinga..Semudah itu kah Doktor buat keputusan?
Taufiqah yang memang sudah blur itu seakan bertambah blur-blur.. *bnyaknye perkataan blur.

“Saya dah tengok Film Ultrasound awak scan hari itu. Darah beku tu tak ganggu salur darah.Mungkin kebas disebakan saraf. Esok saya check lagi sekali.If everything okay, awak boleh keluar wad”

Saat ini, taufiqah mempraktikkan 3S yang dicipta sendiri.
Senyum.Sengih.Syukur.
Seakan mati hidup semula.
Allah..


***


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com