Monday, March 10, 2014

Hanya satu kali | 16

Taufiqah masih lagi disitu. dalam hatinya perasaan berbaur..
Kereta belakang berhenti. Eh, Dr hayati,Pensyarah kimia yang dikenali..kemudiannya Dr Hayati hubungi pihak ambulance.Tidak sampaipun 5 minit. Ambulance datang.Taufiqah diusung dan dibawa ke Hospital berdekatan.

Dalam kepala dia. Cuma satu..INGAT SANG PENCIPTA!! (Muhasabah..time susah shja kah aku ingat Tuhan?
Allahurabbi..Taufiqah tak sangka begitu kejadian petang itu.. Sekelip mata sahaja.

sesampainya di Hospital, Taufiqah dimasukkan ke emergency room.
terus dia disuntik ubat mengelakkan kuman. Siku taufiqah rupanya ada luka yang dalam. Tidak tahu berapa inci..Sedar2, lengan baju sebelah kiri sudah basah dengan darah.

tangannya memeluk telefon bimbit. ingin menekan nombor Nazira ataupun Lily. Memaklumkan sepatah, kondisinya.. Risau juga jika mereka tercari-cari Taufiqah tak balik-balik..

jam pun sudah menunjukkan lewat petang.
belum sempat mendial nombor Lily.. Dr menghampiri katilnya.Sikunya dijahit..dan dia khusyuk melihat doktor pelatih menjahit sikunya..secara live..wow!!..3 jahitan siap dijahit selepas 10 mint.kemas dan rapi..

Taufiqah mula rasional..tenang dan cool..
seakan jelas tersingkap hikmah di depan mata..
Jelas dan sejujur jujurnya..
yang Taufiqah rasa adalah bahagia,kerana setiap perilaku doktor pelatih yang merawatnya,baik dari segi cuci luka, sapu ubat,amek darah, jahit siku sehinggalah imbasan xray..semua dimulakan dengan BASMALLAH.
perlahan aje sebutannya. Tetapi telinga Taufiqah masih dapat menangkap sebutan

‘Bismillahirrahmanirrahim’

AllahuAkbar!
Itulah Doktor pemuda cerminan agama!
Aku Tabikk..

3 kali imbasan Xray.
Tiada sebarang patah mahupun crack.

“What a miracle!! What a miracle!!” 2 kali Dr berbangsa cina mengulangi ayat itu.

“I ingat kaki you patah.tengok pada rupa kaki, at least ada crack..” seakan tidak percaya. Dr kemudiannya memberi kebenaran pulang kerumah.
Taufiqah sudah boleh balik..


6.30pm
Kawan baiknya Nazira dan lily sampai..Mereka mengalirkan air mata,melihat keadaan Taufiqah sedemikian rupa. Tanpa sepatah kata.mereka bawa Taufiqah pulang.Masing-masing minta dia kongsi kan cerita. 
Maaf, hari ni bibir Taufiqah bengkak, Dah macam Angelina Jolie.susah nak bercakap. Maaf ye, lain kali Taufiqah cerita, cuma satu minta Taufiqah, jangan maklumkan pada ibu. Jangan juga infom pada Abah. Biar Taufiqah yang maklumkan. bila tiba masanya nanti. Biar Taufiqah simpan sendiri perit yang ditanggung dikongsi dengan Rabbi..


Keluar sahaja dari pintu kereta, Nazira dan lily dibantu oleh Nurin merangkap roomatenya.. Mereka gigih mendukung Taufiqah bawa ke tingkat satu. Tidak jejak sedikit pun kaki Taufiqah ke tanah.
Rumah Taufiqah pula paling tengah.Bukan jarak semeter dua..tapi perlu menaiki anak2 tangga kecil untuk sampai kerumah..

Allahu..Mengalir juga air mata Taufiqah. Bukan disebabkan sakit yang menimpa,tetapi disebabkan manisnya Ukhuwah itu dapat dirasai.. Mereka sanggup mendukung taufiqah. Disini ukhuwah itu teruji.Saat itu,Taufiqah rasakan dialah insan paling beruntung.punya sahabat seperti mereka..



***

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com