Tuesday, March 25, 2014

Hanya satu kali | 20

Rupanya kesedihan kehilangan Al quranku tidak sehebat kesedihan 2 berita yang baru ku terima semalam. Allahurabbi..

2 berita yang sangat2 menyedihkan.
Mahkamah di Mesir telah menjatuhkan hukuman mati kepada 529 ahli Ikhwanul muslimun,penyokong bekas presiden Mohammed Morsi. Mereka dijatuhkan hukuman mati atas kesalahan yang tidak mereka lakukan..Allahu.... Dan kita? masih lagi tidak peduli.masih lagi bersuka suki makan KFC. huh! Taufiqah..bukak mata luas2..

“Barangsiapa tidak peduli dengan urusan kaum Muslimin, maka ia tidak termasuk ke dalam golongan mereka.” 

(HR Thabrani)

**jangan sampai kita yang menjadi orang yang tidak peduli itu.

Berita sedih yang kedua,pencarian pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang berakhir di selatan Lautan Hindi..Takziah buat keluarga mangsa yang terkorban.. Taufiqah berfikir sejenak, bila mengenangkan betapa besarnya kesedihan keluarga mangsa menanti detik kepulangan mereka berakhir dengan berita terhempas..Moga mereka2 diberi kekuatan.

Di malam yang pekat tanpa ditemani bintang-bintang, seakan merasai kesedihan berita yang diterima,Taufiqah meneruskan bulatan gembira bersama Insyirah. Akhirul kalam daripada Insyirah.."ALLAH tidak pernah mengambil sesuatu dari kita kecuali DIA menggantikannya dengan yang lebih baik"

Selesai berbulatan gembira, Insyirah menghulurkan satu beg kertas. didalamnya ada hadiah. Subhanallah. Buku yang aku cari-cari selama ini, Karya Dr Yusuf Al qadhawi tentang fiqh wanita.. manis sungguh dirasakan. 


meskipun Al quran hilang, rupanya ada sesuatu pula yang aku dapat. pun begitu misi mencari Al quran itu tetap diteruskan dengan gigihnya. Dalam hati masih mengharap agar seseorang akan memulangkan kembali Al-Quran tersebut walaupun dalam Al quran tersebut tidak ditinggalkan sebarang alamat ataupun contact number. hanya tulisan khat thuluth yang tertulis ' Nur Taufiqah Amani ' tercoret di muka depan helaian Al Quran..


Erm,Sekali lagi malam ni, matanya tidak dapat dilelapkan. 

tidak pasti disebabkan L.A Coffee ataupun terlalu banyak yang perlu difikirkannya.
dan biasanya waktu-waktu begini jualah Taufiqah merindui ibu dan abahnya di kampung.

'tet..tet..tet'

Alarm telefon bimbit Taufiqah mengejutkannya. 
tidak sedar pukul berapa Taufiqah terlelap di mejanya.
sakit belakang pula bila tersalah tidur di meja..


***

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com