Thursday, March 06, 2014

Hanya satu kali | 15

tung tang tung tang, cepatnya masa berlalu..Taufiqah tak sabar2 ingin menamatkan pengajian tahun akhir..dan Taufiqah  sibuk menyiapkan final projectnya. Preparing everything. O Allah, veghi2 nerghbes (ala2 slanga Feghancis)

dan.seiring dengan itu, usaha gerak kerja untuk melahirkan adik2 yang bakal menerajui tampuk kepimpinan pun perlu digigihkan dan digiatkan dengan penuh kegigihan yang gigiiiihh..Yelah, akak abang semester akhir sudah mahu melangkahkan kaki ke medan pertempuran yang lebih besar..Adik2 lah yang bakal menggantikan kami..Tak gitu?

Hari ini..Banyak nya tugasan perlu Taufiqah siapkan. Itu dan ini baik utk diri sendiri, assignments,mahupun gerak kerja organisasi..


Penat.Lelah.
Namun tetap tangannya segera menyiapkan tugasan2 yang menanti giliran..

Hari ini Karnival Hari terbuka anjuran adik2 sinergi..Teringat kembali memori lalu.. 
Sewaktu Taufiqah sibuk dengan tugasan kira-kira. Sewaktu bergelar bendahari Karnival Hari terbuka sidang lepas.. Oh, Ya Allah.Taufiqah masih ingat..pernah dia pinta padaMu.. tentang masa.masa dan masa.

Taufiqah minta pada Tuhan agar diaturkan masa sebaiknya..
Berlari kesini sana. dengan tugasan assignments sudah bukan di comfort zone.ditambah dengan gerak kerja organisasi..

Taufiqah selalu saja pengsan. Dari tingkatan 4 lagi..
Tak disangka sangka rupanya disebabkan Anaemia..

Teringat pula..pada Taufiqah itu kenangan yang sangat terkesan dilubuk hati dan sanubarinya.. meskipun cerita tragedi itu kisah biasa2 bagi orang lain, Ia kisah luar biasa bagi Taufiqah..

Tragedi di suatu petang..Petang yang damai ditemani angin sepoi-sepoi bahasa serta kicauan burung rancak mencipta melodi tersediri..Sedang Taufiqah pulang dari discussion group di rumah sewa kawannya, dia menunggang motosikal seperti biasa.

Dan untuk kesekian kalinya, Taufiqah dipengsankan Allah seketika. 
Berapa kilometer Taufiqah menunggang motosikal dibawah kawalan tidak sedar?
Jangan tanya dia. Dia pun tidak tahu.

Yang Taufiqah sedar dia sudah tepi divider..
Eh? rupanya dia jatuh motor!baru dia kembali membuka mata. Taufiqah terpinga pinga. Dalam hatinya rasa macam Ya Allah..ingat dia sudah MENINGGALKAN DUNIA! Terasa bagai roh terpisah dari jasadnya. Blurr. tak terkata. terkedu pun ada.

Dia terdiam.Tidak mampu buat apa2. Bibir Taufiqah pecah. Darah keluar sampai dagu.Dia tengok tangan kanan. Cuma luka kecil. Alhamdulillah. Ada handsock tebal menemani..

Dia tengok kaki. Isi telapak kaki terkoyak sedikit.Cuma sedikit. Again. Alhamdulillah, adanya stokin tebal melindungi kaki.

Tangannya menyentuh kaki kiri.. 
“Mana kaki aku?? 
Mana kaki aku??
aku tak rasa apa2!!

Dalam hati cuba kau teka. Apa yang Taufiqah rasa tika itu??”


***


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com