Thursday, January 03, 2013

Siapakah yang lebih aku cintai?



In the name of Allah..the most Gracious and most merciful..

Tanggal 3 Januari 2013..3 hari mengenjak ke tahun baru..tidak ada rasa yang aku rasa..hari ni juga berakhirlah final exam aku untuk semester 5..pun x de feeling untuk di bicarakan..nak cakap habis exam awal ni excited pun x juga..

monolog cik mawar bbungo "nape aku rasa kosong?jauh..peritnya hati..tawar..jgn jdikan ma'zurah sbgai alasan!!" menitis lagi  mutiara jernih memikirkan persoalan itu..

Allah..Allah..apa yg aku rasa ni?

buka facebook..tiba-tiba terdetik mencari-cari nama di ruangan chat..jumpa pun..
kawan sekolah dulu..nurakmal bt azmin..
dulu satu badar kat sekolah..seorang yang layak aku kagumi peribadinya..


" kema, zati rasa kosong..rasa jauh.."

"..tie jgn gitu..ambk wudhu', pastu buat solat sunat taubat..tadabbur quran..ambik quran, baca maksud..jngn biar iblis bisik benda bukan2..baca surah al-insyirah.."


"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal." 
 [QS Al-Anfal, 8:2]


ayatnya sarat nasihat..then, buka pula wall roomate ku..sekali lagi terasa diriku ditegur direct!!


Allah ingatkan aku rupanya..



minit seterusnya..
3 messages received..
from 3 different person..

"...Ibadah tidak pernah menjemukan..yang jemu hanyalah hati yang terlalu mencintai dunia..jaga iman,jaga hati,jaga Allah.Allah akan menjagamu..."

"...Ya Allah, kuatkanlah hati kami ini dalam merentas benua mehnahmu..kuatkan ranting2 perjuangan kami,agar tidak goyah bilamana hadir ribut dugaan yang mengikis perjalanan kami, yang menghalang gerak langkah menyusur arahMU,paut dan genggamlah kami agar tidak jauh dari mu.."

"..Ya Allah, jdikanlah perkara dunia di tgn kami dan jadikanlah perkara akhirat di hati kami..jangan kau biarkan urusan dunia mengganggu urusan akhirat kami..."

Ya Rabb..engkau hadirkan insan2 hebat disekelilingku..engkau hantarkan perantara yang menenangkan jiwaku..halus teguranmu!! menggetarkan hati ini..


"Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram." 
 [Ar-Ra'd, 13:28]



:: muhasabah ::

Adakah manusia yang lebih aku cintai dari Allah?
Adakah duit yang lebih akucintai dari Allah?
Adakah kerjaya lebih aku cintai dari Allah?
Adakah dunia lebih aku cintai dari Allah?
Adakah kenderaan dan kediaman lebih aku cintai dari Allah?
Adakah hiburan lebih aku cintai dari Allah?
Adakah waktu rehat lebih aku cintai dari Allah?
Tangisan aku untuk siapa?
Adakah tangisan kerana kesedihan jauh dari ALLAH?
jauhkah aku??


Robbana dzolamna anfusana waillam tagfirlana watarhamana lana kunnana minal khosirin..


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com