Wednesday, January 16, 2013

Dia Qistina # 3




Bismillahi tawakaltu ‘alallah, la haula wala quwwata illa billa hil’aliyyilazim..

Semoga langkah pergi ke kelas hari ini dilindungi olehNYA. Aku dan Ika berjalan menuju ke bus stand untuk menaiki bas ke kelas bersama-sama..tak sangka warna baju kami sedondon..warna ungu pekat bunga2 kecil berwarna putih..Cuma coraknya saja yang berlainan dengan baju ika..

Organic chemistry.2 jam yang sangat menyeronokkan..tambah-tambah lagi belajar dengan Prof Samihah yang sangat tinggi ilmunya..cara pengajaran beliau membuatkan pelajar minat dengan subjek kimia. Dan menjadikan sesuatu bab yang sukar menjadi mudah.. walaupun dewan kuliah besar dipenuhi dengan ratusan pelajar namun beliau berjaya mengawal situasi dalam kelas agar proses pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar.

“ Yusri, Halim, nampak macam khusuk je dengar saya mengajar, mesti ada soalan nak tanya..” Prof Samihah meninggikan sikit suaranya..

Apa lagi, tersentaplah 2 orang pelajar yang sedang tersengguk sengguk menahan mata yang dah nak lelap..mulalah mereka gelabah dan tiba2 yusri bangun menggaru kepala yang tak gatal..semua orang dalam dewan kuliah kehairanan melihat yusri dan mentertawakan dia..riuh dewan kuliah.merah padam mukanya..aku hanya menggeleng-geleng kepala..mesti malu dia..kesian..

“padan muka..haa tula pasal..ngantuk lagi dalam kelas sape suruh..kalau dah tahu jenis yang mengantuk, blajar la siap2 skills tidur yang baik dalam kelas..kan dah kena..”ika bersuara sekadar aku yang mendengar..

Seorang lelaki yang berada dikerusi belakang yusri mencuri perhatianku..macam familiar sangat muka dia..tapi siapa ya?budak minor kimia ke?ke senior aku kat sekolah?

Ika menyiku lengan aku supaya memberi fokus kepada prof samihah yang mengajar di depan..silap2 nama aku pula yang kena panggil nanti . tapi aku sudah tidak boleh menumpukan perhatian kepada apa yang ingin disampaikan Prof Samihah..lelaki tadi mencuri fokusku..otakku ligat berfikir sesuatu..

“Uya, jom makan nak? Kita carilah apa2 untuk isi perut ni sementara tunggu bas balik kolej..”

Aku membontoti Ika tanpa kata sepatah..

“akak, roti sardin 2..dutchlady fullcream satu.Kau nak apa Uya?”
Hanya gelengan yang menjawab pertanyaan ika..

Semenjak keluar dari kelas Organic chemistry Qistina tiba2 muram..seolah-olah ada sesuatu yang mengganggu fikirannya..lelaki itu..lelaki itu satu kelas dengan aku?

'Maksudnya sepanjang aku dalam kelas Prof samihah selama ini dia memang ada ? kenapa aku baru perasan..atau dia baru masuk?
Atau dia pelajar baru?
Atau aku salah orang?
Tak..tak mungkin aku salah..aku rasa memang sah dia..Ahmad tasdiqi..ketua pengawas sekolah menengah Agama Kerian.. kenapa dia kat sini?
yaAllah..kenapa dengan aku ni..?banyaknya soalan yang bermain main difikiran..Astagfirullahal’azim..aku tidak mahu ingat semua tu..cukuplah ia menjadi kenangan pahit buat aku..'

Febuari 2008.

Masih segar segala perbuatan memalukan bagi aku..Syaitan mana yang merasuk kepala Ahmad Tasdiqi waktu itu..entah mengapa dia sanggup buat macamtu.

“Ina, balik dulu la ye prep..nanti lepas ni Qis naik dorm..sebab Qis nak siapkan dulu kerja sekolah ni..”

“oke, tapi jangan lewat sangat tau, bahaya sorang-sorang ni..dah 11malam dah ni..”

“Baik..Qis janji, lepas siap ni qis naik”

Selang 10 min kemudian.. “kreeek..krek..”bunyi pintu dikuak perlahan. “eh, Tasdiqi, kau buat apa dalam bilik prep muslimat ni?”

“Hei Qistina, kenapa kau jual mahal sangat hah?kau ingat aku tak boleh dapat kau? Kau ingat kau tu Hot sangat sampai semua laki kau tolak?”

“Astaghfirullahal’azim..tasdiqi..bawa mengucap..ingat Allah..apa yang kau cuba lakukan ni?”
Melihat muka tasdiqi macam orang dirasuk setan..aku mula gelabah..aku berlari untuk keluar dari pintu belakang bilik prep tapi kaki aku tersadung kaki meja dalam kelas..jatuh tersungkur..gugur laju mutiara jernih dipipi.. “tasdiqi jangan buat aku macam ni..kita orang islam!ingat Allah tasdiqi..jangan ikut bisikan syaitan!!”aku meninggikan suara dengan harapan dia akan sedar..

Sangkaanku meleset..Tasdiqi makin meliar..mata dia bulat melihat susuk tubuhku..tangannya menampar pipi aku dengan kuat..

“Sekarang baru nak merayu dengan aku? Tak payah buat buat kesianlah qistina!”
“pang!Pang”Singgah lagi kiri dan kanan pipiku.

“Aku cinta pada kau Qis..tapi kau tolak mentah-mentah kan? Sekarang ni kau akan jadi milik aku..bila kau dah tercemar..kau kena kahwin dengan aku!! Sama ada kau suka ataupun tidak!!” Tasdiqi menolak tubuhku rapat ke lantai..

Aku menjerit sekuat hati meminta tolong..berharap ada yang mendengar..aku menangis sekuat hati..Hanya Allah sahaja harapan aku saat ini.. “Ya Allah, peliharalah kesucian hambamu ini..hanya padaMu aku memohon perlindungan..”

“Allah!!Allah! Tasdiqi!!”Aku cuba menolak kuat tubuh tasdiqi tetapi kudratku tidak terdaya menolak tubuhnya yang sasa..

“Gedegang!” Bunyi pintu ditolak kasar.
“Hei, budak!! Apa kamu buat ni?”Sergahan pengawal keselamatan membuatkan Tasdiqi menggelabah..
Dia terus bangun dan berlari laju keluar dari bilik prep muslimat.aku yang menangis teresak-esak bangun dari lantai..

Terima kasih yang tidak terhingga kepada pakcik guard..Alhamdulillah, syukur dipanjatkan kepada Allah yang menghantar pakcik utk selamatkan aku..

“kenapa anak masih tak naik ke dorm lagi?dah lewat ni..prep dah lama habis..bahaya duduk kat sini..nasib baik tiada apa2 yang jadi..kebetulan pakcik ronda kat sini..kalau pakcik lewat.entah apa jadi pada kamu! Budak tadi tu..bukankah ketua pengawas sekolah?tak sangka perangai macam setan! Esok, laporkan pada pihak disiplin..jangan biarkan anak liar terlepas!!”

Pakcik meninggikan suara..cemas mungkin dengan situasi tadi..Aku tidak mampu berkata apa2..segera mengemaskan buku2 sambil menghabiskan sisa2 tangisan.

Keesokan paginya.. 

“Qis, Qis, cepat..cepat! PKHEM panggil kau..” Salina termengah-mengah memanggil aku.

Aku yang teringat peristiwa malam tadi menitiskan air mata..macam manalah nanti aku nak menceritakan peristiwa semalam pada PKHEM sedangkan Ahmad Tasdiqi tu anak kesayangannya.. “Ya Allah, kuatkan hamba-Mu..”

“eh, Qis, kenapa kau tercegat lagi kat situ? PK Hem panggil kau..yang kau menangis tu kenapa?Bukan kau buat salah pun..” Ina seakan membebel bila melihat aku masih tidak berganjak.

***
“Qistina Adawiyah,saya tak sangka awak sanggup buat perkara macam itu. Umur awak baru 17 tahun! SPM pun tak lepas lagi. Malam tadi awak masuk bilik prep Muslimin kan? Awak goda Tasdiqi untuk buat perkara tak senonoh?”

Ya Allah..Bulat mata aku mendengar kata-kata yang keluar dari mulut PKHEM..

“cikgu..siapa yang sampaikan cerita ni pada cikgu..? Bukan macam tu…malam tadi..tasdiqi..tasdiqi..”air mata aku gugur lagi..belum sempat aku menjelaskan perkara sebenar yang berlaku semalam..

“Awak tak perlulah tahu siapa yang sampaikan berita,dan..yang penting awak dah melanggar disiplin sekolah dan lagi teruk ialah cuba membuat perkara yang dilarang agama! Xusahlah awak menangis! Saya akan panggil ibu dan ayah awak kesekolah..”

“cikgu, tolong jangan libatkan mama dan ayah saya, saya tak bersalah..tasdiqi yang masuk ke bilik prep muslimat semalam..dia yang cuba melakukan perbuatan tak senonoh pada saya!” akhirnya aku dapat kekuatan untuk menjelaskan hal yang sebenarnya berlaku...air mata laju menemani pipiku..

“dah! Tak payah nak reka-reka cerita! Saya kenal anak saya macam mana..dan kalau betul apa yang awak cerita, boleh awak tunjukkan saya bukti atau saksi..sekarang? ”

Saksi..ya..saksi..
akan aku buktikan bahawa aku x salah..Kebenaran akan membela diriku dari terus-terusan dipersalahkan..

tiba2 aku teringat pakcik guard..aku mengesat air mata dan bergegas lari keluar dari bilik PKHEM segera ke post guard.. mencari-cari pakcik semalam, namun tidak nampak kelibatnya..

“Pak Tam, ada nampak Pakcik guard baru tu tak? Yang bertugas malam tadi?”

“oh, Pak Cik Rosli..Dia baru je balik, anak dia masuk wad, demam panas..”

Bagai dihempap batu yang besar atas kepala, aku berasa longlai..satu2nya saksi aku yang boleh menjelaskan perkara yang sebenar tiada disaat aku memerlukannya..ya Allah..bantu aku yaAllah..
Aku menangis lagi..

***
Mama dan ayahku sudah 20 minit berada di bilik PKHEM..keputusannya..aku dinasihatkan berpindah kesekolah lain..dengan kata lain diberhentikan dari sekolah..Allah..

“Mama, ayah, Qis x buat..Qis x buat semua tu..Qis difitnah ma, Qis difitnah..”aku rebah dan memegang lutut mama untuk meraih kepercayaan mereka…
Mama diam seakan tiada kata mampu membalas ucapanku..
"Mama, ayah..Qis x buat semua tu..Qis masih waras..Qis belajar agama ma, Qis tahu hukum.."
Ayah pun turut membisu..
“Mama..orang lain x percaya Qis xpe, tapi jangan mama dan ayah yang xpercaya Qis..”rayu aku lagi..
Mama menarik lenganku..mengangkat tubuhku..
“Qistina ..mama percaya Qis tak buat, xpelah Qis..kita pindah sekolah lain ye sayang..”

“Uya! Dah ke mana dah kau mengelamun? Bas dah sampai..jom!”

Ika menyedarkan aku dari lamunan ngeri..sungguh pahit untuk aku telan..Tapi Allah mudahkan urusan aku selepas itu..Allah itu maha adil. Selepas aku berpindah ke sekolah menengah yang baru, aku ditakdirkan berjumpa dengan sahabat2 yang baik..kesudahannya, aku keluar dengan keputusan cemerlang dalam SPM. Alhamdulillah..

***
To b cont...

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com