Friday, September 20, 2013

Chuah.lagi.

“ Dina, kenapa awak tak pakai sarung lengan macam mek ni??”tangan chuah menghala arah aku.
Awak menulis kat whiteboard,lengan baju jatuh ke bawah, nampak lah lengan awak. Bukan lengan tu tak boleh orang lelaki nampak ke?”

Tersentap Dina. Aku turut tersentap bila aku dikaitkan sama.

Gulp. Telan air liur.

Aku saling berpandangan dengan Dina. Hanya mampu tersenyum bila ditegur oleh Chuah.

Memang betul. Tapi agak terkesan kat hati bila yang menegurnya lelaki.non muslim pulak tu. Aku menepuk-nepuk bahu Dina. “Takpe Chuah, insya-Allah lain kali Dina pakai..kan Dina?” Dina hanya mengangguk malu. Senyum

Petang itu. Aku, Atiqah dan Khalilah pergi ke koperasi. Membeli makanan sekadar alas perut. Sampai di kaunter bayaran terjumpa lagi Chuah.

Pelik. Chuah membeli  2 pasang sarung kaki berwarna coklat yang biasa dipakai oleh Muslimah.
Saja aku menegur. “ Chuah beli sarung kaki untuk siapa?”

“ owh, Mek. Ingat sape tadi.. saya beli untuk saya lah. Nak pakai bila keluar pergi jalan-jalan.”
Garu kepala.tak gatal pun.

Memang ya, mulai detik itu, saya nampak Chuah memakai sarung kaki coklat berserta sandal Pallasnya. Ke mana sahaja, walaupun untuk ke kedai makan sekitar kolej.

 Ada kesempatan. Lalu aku sukasuki bertanya.
“ Chuah kenapa ya tiba-tiba awak pakai sarung kaki?  Ni sarung kaki perempuan.” Aku senyum.

“ Oh, lelaki tak boleh ke pakai? Kaki kan aurat.sebab tu saya pakai..”

Adehh. Salah faham rupanya Chuah ni..
Aku senyum lagi..Chuah-Chuah..macam2 awak ni.

“ Kaki memang aurat. Tapi aurat bagi perempuan. Aurat lelaki adalah antara pusat hingga lutut. Tak salah pun Chuah nak tutup kaki tu. Tapi kalau pakai stoking biasa pun oke. Sebab kalau chuah pakai sarung kaki perempuan ni… takut kawan2 pandang pelik..”

“ Owh..macam tu ke? Patutlah saya pergi kafe, budak laki pandang saya semacam je..hahaha” Chuah akhirnya tergelak sendiri.
“ Awak baca kat mana pasal aurat ni?teringin jugak saya nak tahu.”

“ saya baca kat Tinta Tarbiyah. Ada orang letak helaian tu depan pintu rumah. Tapi banyak saya tak faham..”

‘Tinta Tarbiyah’ . Terkedu. Bagusnya Chuah. Saya tabik spring. Dia baca rupanya. Biasanya nonmuslim yang lain tak berminat pun nak baca sebab lihat ada tulisan jawi atau sepotong ayat al-quran mahupun hadis pada tinta tersebut. Masakan tidak, Muslim sendiri pun ada yang masih ignorance tentang hal-hal tersebut. Tinta tu biro saya yang buat. Biro Penerbitan dan Informasi Majlis Tindakan Dakwah kat Matrik ni. Tinta yang diedarkan setiap rumah satu pada setiap dua minggu.

- continue-


2 comments:

 

Template by BloggerCandy.com