Thursday, April 02, 2015

Uruskan kewangan!




Peribahasa purbakala..
"Sedikit sedikit lama2 jadi bukit "

atau mungkin boleh jadi..
" sedikit sedikit lama2 jadi sengkek"

T.T

pilihan di tangan masing2..

hidup dalam dunia GST..memerlukan kita lebih bijak! merancang kewangan masa depan.
dan GST bukan hanya pada 1 April.. tapi akan berterusan sehinggalah ia dimansuhkan.. *err, mansuh ke??

Bagaimana mahu uruskan kewangan? Aku bukan budak bisnes, aku bukan budak akaun! Aku budak sains.
(Heh! sebelum kau jadi budak sains, kau tahu sains ke?)
*mohon belajar


"Knowledge is treasure BUT action is key to it” 
_Ibnu Khaldun

First thing first! ILMU.

Walaupun pengalaman cuma seciput.. tahu sikit2 je macamna nak handle duit masa dolu2 jadi bendahari JMK selama satu sidang.. hakikatkan memang ia banyak mengajar aku untuk menikberatkan setiap sen pengaliran duit keluar dan masuk!

ibaratnya semua benda yang beli yang jual yang hutang perlu dicatat/ diambil tahu.

Perkara yang perlu diberi perhatian

1) Ada simpanan wang
2) Ada simpanan emas
3) memiliki hartanah
4)Takaful

#1 Simpanan wang
Walaupun wang akan mengalami inflasi, tetapi ia perlu ada untuk simpanan kecemasan.. 

#2 Simpanan emas
Alhamdulillah, tahun lepas diberi keizinan untuk berjinak jinak dengan emas.. walaupon tak banyak.. cuba untuk konsisten 1 g 1 bulan.. dan insyaAllah tahun ini.. bakal menganjak tangga dealer pula. may Allah ease. bagaimana aku kumpul duit beli emas?? nanti aku ceritakan episod akan datang.

#3 Memiliki hartanah
Yang ni belum terlaksana.

#4 Takaful
yg ni kena tanya ipin.. tak pon cikgu Tg

tetapi juga perlu terlaksana sewaktu dalam usia aku sekarang.. muda2 remaja :p

dan sebenarnya cara memiliki hartanah bukan sukar seperti mind set kita (aku la tu)

nak tahu tentang hartanah aku kena habiskan dulu baca buku Azizi Ali..
dan insyaAllah akan dikongsi dengan kome2.. 

Bukan mudah uruskan kewangan!
juga bukan susah!

yang penting perlu tahu, belajar, baca, tanya, dan do some research..

contohnya nak simpan emas.. perlu juga tahu tentang emas, susut nilai, zakat, emas dengan pengecualian GST (LBMA), dan juga teknik pelaburan.
supaya nanti tidak tertipu mahupon terkontang kanting..

sama juga nak miliki hartanah.. perlu juga ada ilmu.. *terasa nak belajar dengan pemuda yang memiliki hartanah bernilai 880k pada usia 26 tahun.. 
dan tak sempat jugak aku menghabiskan bacaan buku 30 hartanah pada usia 30tahun. fuhh, berpeluh dengar..

InsyaAllah nanti akan aku explore lagi berkaitan hartanah ni.. tak sempat lagi nak korek ilmu disebabkan tersadai dengan labwork dan kerja2 blakang tabir.. * konon2 sibuk tapi sempat je hapdet blog. :p

Pentingke belajar uruskan kewangan??
OFKOS lah.. walaupun ini nampaknya seperti DUNIA semata..tetapi apabila kita namanya khalifah dimuka bumi.. maka, pentadbiran dan urusan di dunia menjadi satu tanggungjawab kita..


Dia (Yusuf) berkata: “Agar kamu bercucuk tanam tujuh tahun (berturut-turut) sebagaimana biasa; kemudian apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan di tangkainya kecuali sedikit untuk kamu makan. Kemudian setelah itu akan datang tujuh (tahun) yang sangat sulit, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari apa (bibit gandum) yang kamu simpan.”


(Yusuf: 47-48 )

Wallahu 'alam




No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com