Sunday, April 19, 2015

Penulis dan tulisan



Berpeluh peluh kalau nak siapkan kerja/assignment/ journal writing apatah lagi thesis writing..
Tapi kalau menulis yang tak de kaitan dengan assignment boleh pulak bahagia??

Lumrah.
Itu terjadi pada saya..
Boleh menulis blog walaupun disaat tengah sibuk dengan kerja
oh.my bad~ jangan tiru aksi ini 

Sebenarnya..saya sangat teruk menyusun ayat yang proper.. kalau buat cerpen sekali pun banyak kali diedit dan banyak kali juga ditongsampahkan..~ (dulu belum ada laptop, saya tulis atas kertas)

pernah juga saya berangan nak jadi penulis buku.. dan pernah menghantar manuskrip ke beberapa tempat..tetapi ditolak dan ditolak.. (sakitnya tuh disini) sehinggalah terasa nak terbitkan sendiri even hanya mampu terbitkan 'zine' space..
tapi saya kira itu langkah kecil untuk mendepani masyarakat melalui tulisan..

saya sangat kurang pengalaman dalam bidang penulisan.. jadi banyak benda harus belajar dan belajar dan belajar.. Seminar penulisan merupakan platform terbaik untuk saya mula mempelajari teknik2 penulisan.. 

Tips untuk menulis oleh A samad said.. Ada 5 syarat untuk menulis

1) Membaca
2) Membaca
3) Membaca
4) Membaca
5) Menulis.

Nampak apa yang saya nampak?
Betapa ilmu itu sangat penting supaya tulisan yang ditulis sampai ke hati pembaca.. meskipun menyentuh hati itu 'kerja Allah' tetapi.. tulisan yang ditulis lahir dari hati akan bertapak jua ke hati..

Satu lagi tips menulis adalah MULA MENULIS.. Jika saya tidak mula menulis sekarang? maka bila saya akan menulis?

Maka, saya menggedik hantar artikel kat tazkirah.net dengan harapan mereka membimbing saya menulis.. kononnya nak jadi penulis sukarela.. banyak betul masa aku.. pastu stress..tq Afifah jamal tagged saya.. haha..


cik puan.. haha.. confuse aku cik ke puan. tapi secara bahasa formalnya puan adalah panggilan hormat untuk perempuan dan tuan bagi lelaki.. tiada sebarang kaitan dengan status.  :)



Fuhh.. part ni membuat saya berpeluh di hari hujan.. Objektif tu sangat mencabar diri.. menakutkan.. sungguh, nak mendisiplinkan diri menulis dan menulis tu susah.. sebab saya menulis kadangkala bermusim.. ikut mood..~
oh..my bad again..





So, dengan adanya tawaran tersebut.. saya cabar diri sendiri buat sesuatu.. maybe itu boleh jadikan saham buat saya akan datang..
dan mengasah lagi skill menulis..
iyeke yob?

doakan. 
doakan
dan doakan saya..
may Allah ease.

^_^

cikmawar
teratak siti khadijah
1900

2 comments:

 

Template by BloggerCandy.com