Wednesday, April 22, 2015

Bercerita tentang Syurga


Selalu waktu dalam kelas Bahasa Arab Qurani, ustaz sebut tentang kenapa Quran diturunkan dalam bahasa Arab agar mudah untuk kita pelajari..


Saya membuka microsoft word dan bahagian add-ins untuk membelek terjemahan secara cepat (Anda boleh juga mencuba jika anda pernah add in aplikasi Al quran )






Al Qamar : 22


dan Demi sesungguhnya! kami telah mudahkan Al Quran untuk peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

Pernah aku bertanya pada diri sejauh mana aku mempelajari Al quran? sekadar membacanya tanpa ada rasa? atau membaca dengan berlagu tanpa getaran dalam jiwa.. membaca tafsiran tapi bukan membaca dengan berfikir.. Allahu akbar!


sungguh.. apa yang tersisa pada aku?


T.T
tersentap sendiri.

***
Apabila saya membaca Kalam Allah, saya tertarik dengan ayat-ayat berkenaan syurga :

“… barangsiapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia akan memasukkannya ke dalam surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai…”
(an-Nisaa’: 13)


“….kelak Kami memasukkan ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai….”
(an-Nisaa’: 122)


“….sungguh, mereka akan Kami tempatkan pada tempat-tempat yang tinggi [di dalam surga], yang mengalir di bawahnya sungai-sungai…”
(al-Ankabuut: 58)


“[yaitu] surga-surga ‘Adn yang mereka masuki, mengalir di bawahnya sungai-sungai…”
(an-Nahl: 31)

Jadi, terlintaskah di fikiran kita, apa yang membuatkan sungai dipilih dari yang lainnya? dari tasik, dari laut, dari air mata air? Apa yang membuatkan sungai begitu istimewa sehingga ia digambarkan sebagai keindahan syurga dalam Al-Quran?

-Nenda-

Terima kasih nenda atas post sentap yang tidak disengajakan.. mungkin itu teguran direct dariNYA..



Selalu bercerita tentang Syurga.. bahkan dalam Al quran diulang sebanyak 96 kali perkataan Jannah iaitu Syurga..Allah memberi gambaran indah tentang syurga.. Tidak kurang juga Allah mengulang ulang perkataan Naar (Api/ neraka) sebanyak 145 kali dalam Al quran.. kenapa neraka lagi banyak disebut berbanding Syurga? (tidak tercapai aqal saya untuk menjawab persoalan ini)..


YA! sungguh..semua bercita cita mahu ke syurga yang mengalir di bawahnya sungai2..
yang tidak pernah kering..tidak tandus..

Begitu perumpamaan Allah cukup cantik tetapi sedarkah kita hanya berangan angan kosong.
T.T

kenapa?

masih juga kita berseronok.
Tanpa segan silu berbahagia di bumi DIA tanpa risau kembali padanya dalam keadaan bekalan sedikit cuma. MALU!


MALU bercerita soal syurga tetapi tiada tindakan ke arah meraih Syurga!!

Moga Allah ampuni dosa2.. dan membuka hati kita seluas luasnya untuk melakukan sesuatu demi meraih redhaNYA..moga kita menjadi penghuni Syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai.. :)

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com