Tuesday, September 04, 2012

janji ditepati..


In the name of Allah, the most Gracious and most Merciful ..Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w

Istighfar3..susah mengawal emosi..jika tidak berlandaskan pemikiran yang waras dan agama..mgkin tidak terkawal..
saya manusia biasa..dan saya adalah saya..
jika urusan kerja..memang saya biasa2..saya tidak sehebat orang2 sebelumnya..
tapi apa hak sesama manusia untuk membandingkan saya dengan mereka..
setiap manusia punya kelebihan dan kekurangan..jika yang nampak dari diri saya cuma keburukan..go on..kerana tiada satupun kebaikan yang saya buat mampu kamu lihat..ye..tidak kesal sedikitpun jika kita buat bukan kerana manusia..oke, abaikan dulu pasal itu..

sbb banyak benda nak tulis..

JANJI


“kalau takut mungkiri janji..jangan berani mempertaruhkan janji..”
Yes..masa berjanji..kita rasa kita mampu untuk tepati..

Fiman Allah..:
   "Dan penuhilah janji sesungguhnya janji itu akan ditanya."

Dalam islam..menunaikan janji adalah wajib..even sekecil-kecil janji
  
   "Hai orang-orang yang beriman, penuhilah janji-janjimu"

Seseorang yang mungkir janji yang dibuat sama ada dengan sengaja atau tidak, amat tidak menyenangkan dan mengecewakan harapan orang yang dijanjikan. Perbuatan memungkiri janji tergolong orang munafik.

Kadang2..memang rasa berat utk menerima janji yang telah dipersetujui oleh semua pihak..kalau rasa kita tidak mampu..cakaplah..insyaAllah..saya akan bla3..ataupun..saya akan bla3 biiznillah..
Dengan izin Allah saya akan tepati janji itu..
Kata2 yang keluar of course akan ditanya..yes..peringatan ini dituju khas buat diri penulis..



THE POWER OF DU’A



“ Take good care of relation with Allah and do pray for me..”

Do pray for me..do pray for me..doakan saya..doakan saya..

Semalam..mengakhiri perbualan dengan seorang sahabat dengan ayat itu lagi..
“doakan aku...”
insyaAllah aku doakan..jawab aku sebagai tanda bersungguh sungguh..
aku percaya dengan kekuatan doa..Sesungguhnya Allah itu dekat dengan kita

pesan ukhti hala :

“jika kamu jumpa dengan sahabat, pintalah darinya dua perkara iaitu doa dan nasihat”

Ketika kita meminta untuk orang lain mendoakan kita..jangan lupa untuk doakan dirinya..sebab itulah wajib bagi kita menjawab salam..kerana salam itu adalah doa..

Kadangkala  sering juga terfikir..adakah doaku dimakbulkan?kerana mungkin kadang2 terasa mustahil utk sesuatu yang dihajati itu termakbul..tetapi..Allah itu maha pengasih..Dia maha mendengar..yakinlah dengan janji Allah.. Berdoalah dengan keyakinan penuh bahwa Allah SWT akan mengabulkannya. Berdoalah dengan sepenuh hati dan bersungguh-sungguh. Jangan kamu pernah BERPUTUS ASA denganNYA..berdoa dan terus berdoa..

wassalam



No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com