Saturday, September 08, 2012

Ada jawatan ada kuasa

Salam pembukan kata..
selawat dan salam ke atas baginda s.a.w

orang kata ada jawatan itu ada kuasa..
orang kata jadi pemimpin itu berkuasa..
jadi ketua itu berkuasa..
jadi orang biasa xde apa2..
Ada jawatan ada kuasa ke?
yeke?

yang saya tahu..
yang ada jawatan itu berat yang perlu dipikulnya..
pemimpin itu punya tanggungjawab besar baginya..
ketua itu punya amanah di bahunya..
tanggung kerja di dunia..
jawab nanti di akhirat..

"kamu semua adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap kepimpinannya"..




balik2 terpalit kat muka sendiri..peringatan ini sekali lagi dituju khas buat penulis dan pembaca..

kita tidak di ajar untuk meminta jawatan..dan x di ajar utk gila kuasa..Rasulullah s.a.w melarang seseorang itu meminta-minta untuk menjadi pemimpin..xde apa pun yang ada pada jawatan kecuali amanah yang dipertanggungjawabkan..


Jawatan kepimpinan merupakan tanggungjawab besar dan orang yang tidak mampu menunaikan tanggungjawab tersebut akan menyebabkan bebanan kepada dirinya dan penderitaan sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh al-Tabrani:


“Jawatan kepimpinan itu pada permulaannya merupakan penyesalan, pada pertengahannya kesengsaraan dan pada akhirnya azab pada hari kiamat”


besar amanah itu..berat untuk dipikul..kadangkala terasa x mampu untuk ditanggung..namun jangan mempersoalkan saat dirimu terpilih..biar merasakan dirimu bukan terbaik..tapi dirimu yang terpilih..
sekali lagi mutiara jernih jatuh kepipi saat memikirkan tanggungjawab yang dipikul dikhuatiri tidak dilaksanakan sebaiknya..

Allahurabbi..
engkau tidak akan menguji hambaMu melebihi kemampuannya..

Ada jawatan x semestinya boleh buat itu dan ini..perlu fikirkan banyak hal..perlu jaga banyak perkara..kadangkala yang tidak berada di posisi kita tidak akan pernah memahami apa yang kita rasa..you are not in my shoes..so, stop complaining!!stop camparing!! stop blaming me!! look at urself..u're human like me..

Adatlah..bila jadi pemimpin..bila jadi ketua..bila ada jawatan..bila ada tanggungjawab..bila berorganisasi..bila bergerak kerja..memang tidak boleh lari dari masalah itu dan ini..ya..sgt menguji..walaupun ujian itu tidak sebesar ujian rakyat2 di Syria..tidak sebesar ujian hamba2 yang lain..namun disaat iman setipis kulit bawang ini goyah..akan terasa juga ujian itu berat..istighfar3..

syukran buat ukhti yang selalu mengingatkan..


katanya.."zati sayang..kalau zati buat sesuatu itu kerana manusia..memang kita akan selalu kecewa..sebab manusia akan selalu hasad dan dengki..terkadang manusia akan saling menyakitkan..membuat hati kita terguris..sebab dia pun manusia..sama macam kita..hanya insan lemah ciptaaNYA..tapi..kalau zati buat sesuatu kerana Allah..zati tidak akan pernah kecewa..Allah maha penyayang..Allah maha memahami..Allah maha mendengar..."

zapp..terus tersentap..selama ini adakah aku buat sesuatu kerana manusia?sebab aku sering kecewa..terkadang sakit hati sana sini..terasa itu dan ini..oke..setting niat balik..jelaskan matlamat..kenapa perlu berada di posisi sekarang?kenapa perlu berada di jawatan sekarang?mungkin masih ada waktu untuk kita U-turn..syukran sahabat2 yang selalu mengingatkan diri ini yang sering lupa..

Turn to Allah..the most gracious and most Merciful..

dats all for today..setting our niat..may Allah bless us in everything we do in our life J
wallahu'alam..




2 comments:

 

Template by BloggerCandy.com