Sunday, September 16, 2012

친구

“Don't cry because it's over, smile because it happened.” 

― Dr. Seuss



smile because it happened..hihi..
coz we're lucky to face it..we'are lucky to deal with dat problem..
hahaha
yes..
we are lucky..tu ayat yang paling bermotivasi aku guna saat ni..
bila lalui saat2 genting..saat ade prob..lepas ngadu kat Allah..ngn makayah..comfem cari kawan..

kawan ni ada macam macam jenis..
dan aku pun x tahu aku ni kawan jenis ape terhadap kawan2 aku..

1.kawan yang biasa2..
biasa2 means dat x lebih dari seorang kawan..kita boleh borak2..kita boleh kluar makan sekali..kita boleh senyum2 kambing..kita boleh wat esaimen sekali..tapi kawan biasa2 bukan tempat nak berkongsi suka duka..bukan tempat kita rasa nak peluk sangat bila kita jumpa dia..haa..

2.kawan makan kawan
x de benda lain ke nak makan..kawan jugak dia makan..xpe2..kategori ni aku penah rasa..mgkin ade jgk yg menganggap aku ni kawan makan kawan??
forget bout that..tapi yg jenis ni..mohon2 la ajak berbincang..mintak maaf dan memaafkan.. :)

3.kawan amek kesempatan
ni lebih kurg la yang aku cakap kat atas tuh..
tapi yang ni bijak sikit la..take for granted
sebb ada orang cakap kat aku orang yang bijak itu ialah orang yang selalu mengambil kesempatan..
kawan jenis ni mencari cari kita bila dia rasa dia perlukan kita..
sbgai contoh..nak kopipaste esaimen mulalah wat muka 20 sen..sbb dia punya keje x siap lagi..cuba time kita x dtg kelas nak pinjam nota kuliah dia..mak aihh..bnyak btul alasan dia bagi..kononnya xde nota la..xsalin la..bla3..

4. kawan lupa kawan..
hahaha..ni geli hati jugak bile jadi kat diri sendiri..contohnya jadi kat aku..aku lama  sgt x jumpa kawan aku ni..dari sekolah rendah..so, bila jumpa aku excitedla kan..wat muka comel salam2 ngan kawan aku ni..
tup2..dia tanya aku.."emm, awak nama apa eh, kita jumpa kat mana dah?"
err..sambil tayang gigi wat iklan colgate..aku taaruf la balik.. " keh3..

5. kawan yang cool
haa, yang ni aku suka..tersangatlah cool sampai sume masalah dia anggap bukan masalah..ade je pnyelesaiannya..bguskan..kawan mcm ni sgt2 membntu..thanx dear fren..



6. kawan superduper  a.k.a sahabat
kawan yang boleh menunjukkan jalan yang benar..saling menasihati..saling mnyayangi..bila jumpa terasa nak peluk sangat2..bila berjauhan rasa rindu keranaNYA terbit tanpa diundang..

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..

Dalam satu riwayat dikatakan, "Seseorang bergantung kepada agama temannya. Maka perhatikanlah salah seorang kalian, dengan siapa ia berteman." Jangan berteman kecuali dengan orang yang mampu membangkitkan semangatmu dan keadaannya akan membuatmu terbimbing menuju Allah.

Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam pernah bersabda," Seseorang itu (dipandang) dengan siapa yang duduk bersamanya, dan seseorang itu (diukur) dengan siapa yang berjalan dengannya, oleh itu hendaklah anda memerhatikan siapa yang hendak dijadikan kawan."

wallahu'alam..

p/s : aku x tahulah aku ni kategori kawan yang mana..moga jadi yang lebih baik dan sentiasa membaiki diri supaya lebih dekat denganNYA..amin :)


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com