Thursday, November 27, 2014

Kertas-kertas kosong




Zaman kecik kecik.. aku suka duk tulis diary..
kononnya banyak 'rahsia' yang aku boleh coretkan dalam tu..tapi aku tak suka diary yang selalu budak2 sekolah duk pakai siap ade kunci mangga bagai..

Diary aku biasa je..
bukanlah hardcover.
diary yang dibeli di Mydin berharga RM5.90

Setiap tahun aku mencoretkan kisah hidup aku yang biasa.kadang2 mengulangi benda yang sama setiap hari.. dan kalau ada ayat yang best2..aku akan catatkan di muka surat baru diary aku..
walaupun pada tarikh yang berbeza daripada tarikh yang tertera pada diary..

Ramai cakap aku pelik. (dari dulu kot)
Tapi aku pon rasa aku pelik..
aku mengalami suatu penyakit di mana aku sukar meluahkan sesuatu melalui kata-kata..
tangan dan jari lebih pantas mengekspresikan luahan benak otakku..
nak buat macamna kan..?

Tapi syok sebenarnya tulis diary nih..memang dulu diary aku banyak muka surat kosong berbanding yang bertulis..
tapi tahun demi tahun berlalu.. kertas kertas kosong itu lebih kurang berbanding kertas-kertas yang berconteng tulisanku yang 'cakar ayam'

dari penulisan diary.. aku jadi cinta akan penulisan.
pada aku.. penulisan itu seolah olah lebih 'ikhlas' dari mulut puaka.
meskipun kadang2 penulisan itu disalah tafsirkan..
at least penulisan lebih petah berbicara..

Dengan rahmat Tuhanku!!
aku diberi pinjaman rasa cinta pada penulisan.
Hakikatnya aku bukanlah budak bahasa..
bukan jua sasterawan muda..
bukan ilmuan yang punya ilmu penuh di dada..

cuma, aku anggap ia Hadiah dari Dia..
mengajar aku mengekspresi cinta..
kalam kasih buatNYA..

moga dengan kertas kertas kosong itu..aku mula bertindak..aku mula bergerak..
supaya dapat ku 'amin' kan doa sahabat yang insyaAllah ahli SYURGA.. 
yang mendoakan penulisan-penulisanku 'nanti' berbau Sains dan Islam..
lama sudah aku ingin menulis itu!!
lama sudah aku ingin menulis ' bukan sesuatu yang kosong'

tetapi sesuatu yang bermanfaat untuk ummah..!

Biiznillah.. insyaAllah.

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com