Saturday, March 12, 2011

Kita hanya menumpang..


Assalamualaikum wbt

Syukur Alhamdulillah..hari ini kita masih lagi boleh melihat dunia.

Hari ini saya ingin mengajak kita semua berfikir sejenak. Agak terkejut dengan berita tentang Tsunami yang melanda Jepun semalam. Bersamaan dengan hari jumaat, saya mula membayangkan macam-macam mungkin akan melanda. Tidak dinafikan..saya membayangkan peristiwa yang telah melanda aceh pada 26 Disember.. tsunami melanda lagi.Mungkin sebagai bala dari Allah untuk mengingatkan manusia yang semakin hari semakin leka, semakin alpa, semakin lupa..lupa bahawasanya Dunia ini hanya pinjaman..sampai masanya kita harus memulangkannya kepada pemiliknya..


kita hanya menumpang..

Allah Arrahman Arrahim..meminjamkan dunia,meminjamkan nyawa,meminjamkan harta, meminjamkan keluarga bahkan meminjamkan tubuh badan yang kita ada sekarang tanpa mengambil bayaran walaupun satu sen..

Apa balasan kita? Taatkah kita mengerjakan suruhanNya? taatkah kita meninggalkan apa laranganNya?tepuk dada tanyalah iman..saya ingin mengajak anda berfikir..sekali gus mengingatkan diri saya..memang manusia tidak akan sempurna..tapi setidaknya..kita berusaha menjadi yang terbaik..bukan untuk berlagak baik..tapi membaiki diri kearah menjadi insan yang baik.. di sini boleh di analogikan seperti belajar..semua orang mahukan result yang baik..4.0 flat dan sebagainya..nak dekat waktu exam, semua berlumba-lumba pergi library..study sampai 2 3 pagi..itu usaha utk dpt result yang baik..tapi untuk jadi hamba yang baik? Apa kita buat? Tak teringinkan melakukan usaha yang sama..?

Sekali lagi ingin saya tekankan..bukannya saya ingin berlagak baik..tapi untuk direnungkan bersama-sama..diri kita adalah suatu amanah yang besar..Allah meminjamkan tubuh badan ini hanya sementara..jagalah sebaik-baiknya sebelum memulangkan kembali kepada pemiliknya yang kita sendiri pun tidak pasti bilakah masanya akan tiba..huhu..sungguh tidak bersedia rasanya..


7 comments:

  1. bermuhasabah diri sikit..

    ReplyDelete
  2. salam...

    kita di dunia ini memang hanya penumpang...sebelum ke sana..

    * cantiik pic kura2 tu

    ReplyDelete
  3. @ sekamar rindu..pic kura2 tu search kt google image je..

    ReplyDelete
  4. :)
    betul tu kak .
    kita menumpag di dunia ni .

    ReplyDelete
  5. @Aqeela laen..mmg btul dik..
    sama2 kita renungkan..

    ReplyDelete

 

Template by BloggerCandy.com