Tuesday, March 15, 2011

oke..saya perlu study..



Assalamualaikum w.b.t..

ohh masa..cepatnya kau berlalu..x sempat aku nak kejar..
tapi kalau difikir-fikir secara logiknya..
ALLAH itu maha adil..
semua orang diberi masa selama 24 jam sehari.. xde lebih x de kurang..
so, x bolehla nak cakap atau bagi alasan masa x cukup.. sebab semua orang dapat masa yang sama..cuma aktiviti yang membezakan..huhuhu..kalau jenis yang macam aku ni..kadang2 suka benor membazirkan masa..berblog..n x boleh nak elak ialah tido..haha..kan bnyak masa membazir tu..sape yang rugi??aku jugak..x boley jadik ni..okey2..aku kena study..

“Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan di atas kebenaran dan kesabaran”
( Al-Asr 1-3.)

Sedar - x sedar..dah nak exam rupanya..lagi lebih kurang 1 bulan dari sekarang..lebih menakutkan aku ialah x de study week..abis kuliah terus exam..
dan paling aku 'suka..'
 jadual exam hari pertama : kul 9 pagi paper chemistry 2 dan 2.30 petang Biology 1..perh..


agak susah bagi orang yang macam aku ni..sebab aku bukannya hebat mcm kwn2 aku..dan aku ni jenis study last2 minute..jangan tiru aku ye..

so, pesan teacher mira.." studyla awal2"



ape2 pun..aku nak share tips study last minit dpda budak 4.0 flat kat matrik aku dulu..

1) fokus betul2 dlam kelas yang tinggal lagi bape minggu ni..x payah struggle sgt time revision..fahamkan betul2..

2) nota jangan panjang2..buat nota ringkas dan padat..sambil tulis..mulut terus membaca..

3) latihan mesti banyak..especially math..paling x sempat pun mesti jawab beberapa soalan dari setiap bab

4) jangan guna kaedah ingatan jangka pendek iaitu hafal, hafal dan hafal.. kalau boleh pastikan apa yang dibaca kita faham..x dela nnti lepas exam semua dah hilang..

**tips ni bergantung juga pada individu tu sendiri..lain orang lain caranya..


akhirul kalam..slamat study..moga aku sempat cover semua subjek sebelum exam..


2 comments:

 

Template by BloggerCandy.com