Tuesday, April 22, 2014

Hanya satu kali | 24

Yang ada dalam kepala Taufiqah penuh question mark..
Abah pula seakan selamber je x de ckp apa2 pun..
Ibu biasanya memang senyap kalau belum masanya dia cakap sesuatu..
So, aku pun buat tak tahu juga la..
tapi remain puzzle..ahhaa..

biarkan masa berlalu bersama angan2 palsu..eh?

satu mesej masuk. Daripada Lily..

"Taufiqah, awak kat mane? saya nak jumpa awak boleh??"

Masya Allah. Aku lupa nak infom kat Lily yang aku balik kampung sekejap..tulah..balik pun adhock..sempat bagi tau kat nazira je..

Segera aku menekan keypad telefon menyusun aksara.

"Saya kat Kampung Lily..ada apa2 boleh bantu ke?" Tanya aku penuh rasa bersalah sebab tak maklumkan sepatah kat Lily..

Tak lama kemudian masuk lagi mesej...

"Erm, tak pelah..saya tunggu awak balik. Saya rasa lama sgt tak jumpa awak..saya rindu..saya tak sabar nak tunjuk awak sesuatu..."

"Tunjuk sesuatu? ni buat saya tak sabar..Ok, c u soon dear... :).." aku mengakhiri mesej dengan penuh 'ke eksaited an'..haha..ayat dah tunggang tebalik menunjukkan betapa terujanya ingin tahu apa yang berlaku pada lily lebih daripada ingin mengetahui persoalan siapakah 'adam' yang jenuh aku pikir2 dari tadi..

Aku mengambil angin di beranda..Angin malam yang mendamaikan..
kononnya macam Rapunzel tengah tengok bintang2 yang cantik..
kat kampung ni semuanya rasa rasa yang nyaman sahaja..
semua membahagiakan.

3 hari berada di kampung.
Taufiqah balik semula ke bumi ilmu!

Sesampainya di universiti,
Apa yang  paling tak sabar2 dia nak buat ialah menemui Lily.
Terus mengatur kaki menaiki tangga blok4 aras 3.. biliknya di hujung sekali..
penuh debaran.
Taufiqah mengetuk perlahan pintu biliknya.senyap. tidak berjawab.

tiba2..ada suara lembut. aku tahu itu suara lily...

"kejap..kejap..."

tapi daun pintu masih belum dikuak. 300 saat Taufiqah menunggu di hadapan pintu bilik Lily.

"Tadaaaaaaaaaa" dengan senyum simpul meleret dengan sebaris gigi ditayang lily menarik tepi jubah biru lembut ala2 mempamerkan gaya princess..

menggayakan dengan Tudung bidang 60' warna biru gelap, dihadapan pintu bilik..Lily seolah-olah bahagia sgt....

Beg yang dipegang Taufiqah terjatuh ke lantai..
sedikit terkejut.
Eh, bukan sikit. banyak jugaklahh..

Kurang dari 3 saat Taufiqah terus memeluk Lily seeratnya dengan titisan air mata berjujuran ke pipi.
kasih teramat.
itu yang dirasakan.

jauh disudut hati. Taufiqah masih berteka teki.
Bila Lily memeluk Islam?
Allahurabbi .. hanya syukur memenuhi segenap jiwa dan nubarinya.

" Fiqah... saya mahu memeluk islam!" lily yang tadinya tersengih sengih terus menangis.. sebak mungkin. Sekali lagi erat pelukan Taufiqah. Kali ini diiringi doa agar segalanya dipermudahkan.

"Saya dulu memang athies. Tak percaya wujudnya Tuhan....tapi saya fikir2 balik..kenapa saya menafikan wujudnya Tuhan sedangkan saya begitu cemburu bila kawan2 saya yang islam, mereka percaya Tuhan dan hidup mereka lebih tenang, dan teratur. Saya tengok, kawan2 yang rapat dengan saya..awak, nazira..masing2 sibuk thesis sama macam saya. tetap solat tak pernah tinggal..waktu senggang buka Al quran..paling kurang buka buku2 bacaan.. osemm!! orang islam osem!! hidup mereka terisi..dan semestinya saya percaya Tuhan agama awak memang hebattt!!!!"

panjang lebar Lily menerangkan. Bersungguh sungguh.terkadang terjongket bahu dia bercrita.. Allahurabbi! 

AllahuAkbar!! speechless.Tiada perkataan lain selain Alhamdulillah mampu kuucap. Hidayah itu milikNYA.DIA akan berikan kepada sesiapa yang dikehendakiNYA. 
dan Lily terpilih kerana dia juga berusaha mencari Hidayah Allah itu.. :)


"Barangsiapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membukakan dadanya untuk (menerima) Islam. Dan barangsiapa dikehendakiNYA menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia sedang mendaki ke langit.Demikianlah Allah menimpakan siksakepada orang-orang yang tidak beriman"

Al-An'am : 125

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com