Thursday, October 13, 2011

Diari seorang sahabat | 5


Sila baca dari mula..

Diari 1 , Diari 2 , Diari 3 , Diari 4 ?


sekali lagi ingin dimaklumkan..ini adalah kisah benar dari kisah hidup seorang sahabat..
jadi..penggunaan perkataan aku adalah gantinama kepada nama Aisya..




cont...


" saya suka awak..." masih segar lagi kata2 tersebut..
menyesal x sudah aku di buatnya..mana x nya..sape suruh berani sgt meluahkan perasaan?


malunya aku..macamana kalau dia tahu?
nak letak mana muka aku nih?


hari demi hari berlalu..
aku masih menunggu respon darinya..
mcm2 aku guess..
msti dia reject aku terus..
yelaa..
dia orang alim2..budak surau..sedangkan aku??


lama sungguh dia nk reply..
buat aku ternanti-nanti..


dan seperti sedia maklum..hari2 pasti aku akan terserempak dengannya tanpa kurancang..
dan setiap kali itulah aku cepat2 mengalihkan pandangan..
jalan cepat2..kalo boleh x nak tengok muka dia..malu beb!! hahaha [tau pun malu]


akhirnya..
reply juga pesananku..
" astaghfirullahal'azim..ana x nak jadi asbab kepada kelalaian enti..semoga enti faham..ana kenal enti..kalau ada jodoh..insyaAllah.."
ringkas dan mendalam ayatnya..
atau mungkin dia juga suka padaku?[perasannya]


astaghfirullahal'azim....
huhu..mmg aku dah lalai..x mungkin..x mungkin dia sukakan aku..
tapi apekan daya..aku insan lemah..yg x mampu mngendalikan perasaan..
mudah sangat jatuh hati..


aku akur dengan kenyataan itu..
lalu ku biarkan perasaan itu berlalu begitu sahaja..
............


......


semester baru dah nak bermula..
azam pun mestilah baru..
alhamdulillah..aku merasa semakin matang..
untuk berfikir dan membuat keputusan..
semoga tidak mudah dipengaruhi emosi..


pada suatu hari..aku merasakan sungguh tenang..
walaupun cuaca panas terik..tetapi..
angin2 lembut seakan menyapa hatiku..
membisikkan sesuatu..
dan aku dapat rasakan seperti sesuatu..seakan merindui sesuatu..


Aku kemudian keluar jalan2 kepekan..
jalan sorang2..
tiba2 aku rasakan seperti berada dalam zaman persekolahan dulu..
semua orang yang lalu lalang di pekan hampir keseluruhan memakai tudung bulat..
tudung besar..
jubah..
seakan2 baru balik dari ceramah agama..
lama juga aku tunggu..
kot2 memang betul2 org baru blik dari msjid ke..
tunggu punya tunggu..tapi situasi tersebut tetap sama..
dari dalam supermaket..kedai kasut..stesen bas..dalam bas..atas pasar..kat bank..kedai makan..kedai baju..rata2 perempuan pakai tudung bulat..
majoriti perempuan memakai tudung labuh?? 
aku jadik heran..mimpi ke nih??
knapa sebelum2 ni x penah macam ni?
kenapa macam hari ni je?
pelik..memang pelik..
hairan sungguh aku dibuatnya..
atau mungkin ini suatu petanda?
sesuatu perasaan yang kusebutkan tadi?
atau mungkinkah suatu petunjuk?


Ya Allah..hambamu keliru..
hambamu buntu..
apa yang harus kulakukan??


.........
............
....




lama aku termenung..lama aku berfikir..
sem baru sudah bermula..
seakan-akan ada yang membisikkan sesuatu padaku..
tanganku bergerak pantas mencari tudung2 labuhku dalam almari..
masih cantik tersusun..lalu saat itu..
aku bertekad..
memakai kembali pakaian2 dulu..
kali ni betul2 tekad..
x mahu jadi macam dulu..
betul2 ni..


Alhamdulillah..suatu pagi yang damai..
aku punya kekuatan utk memakai kembali tudung labuh..
dengan harapan..
aku akan lebih berubah ke arah kebaikan..
walaupun secara slow2..


memandangkan aku x ramai kawan..
dan memang xde pun kawan serapat2nya..
jadi..aku lebih selesa tanpa perlu memikirkan respon2 dari sahabat2 sekalian..


minggu berlalu dirasakan cepat sekali..
tiba2 aku mendapat satu pesanan


"uhibbuki.."ringkas sahaja..


siapakah yg tinggalkan pesan?
beraninya orang tu seperti mana beraninya aku suatu ketika dulu?


rupa2nya..dia ialah orang yang aku pernah sukai dulu..




bersambung....


No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com