Sunday, June 05, 2011

manusia x pernah puas kan?



Salam ‘alaik..

Oke..dah lama x update blog rupanya..bukan bz sgt pun..tp x de feel nk menulis semenjak akhir2 ni..
ape2 pun..dikesempatan ni..sy nk ucapkan..selamat menyambut kedatangan bulan rejab..hari ni pun dah masuk hari ke 3 bulan Rejab..sama2 la kita lipatgandakan amalan..:)

berbalik pada tajuk entry kali ni..sebenarnya nk cite pasal insan yg bergelar manusia..of coursela ditujukan khas buat manusia2 yg ade kat bumi ni..termasukla peringatan untuk diri sendiri..

stuju x bila saya cakap yang manusia ni tidak x pandai nak bersyukur..??

Oke fine! Mesti ramai yang marah bile dengar statement ni..

X pun manusia ni boleh dikategorikan tidak pernah merasa puas dengan apa yang ada..walaupun untuk perkara2 yang simple..mungkin kita x perasan bahawasanya kita sebenarnya tidak bersyukur??

oke..Saya bagi contoh diri saya sendiri..

Kadangkala..bila turunnya hujan..saya akan cakap..
“Alamak, hujan la pulak..habisla basah balik kain yang aku jemur....”

Bila hari yang panas pula..kadangkala yang terkeluar dari mulut saya ialah.. 
“ Panasnya hari ni..rasa bahang sangat..kering bibir aku..nak buka mata pun silau sangat...”

Astaghfirullahal’azim..istighfar banyak2..mungkin kita anggap biasa..tapi bila sedar..
 yang saya seolah2 kufur nikmat..astaghfirullaha’azim..x baik mengeluh..

Xpernah puas kan hati manusia ni??..Allah bagi hujan sepatutnya bersyukur..
“Alhamdulillah..bumi kita jadi sejuk...”
Dan bila Allah bagi cuaca panas pun kita sepatutnya bersyukur..
Alhamdulillah..matahari terbit..sebab pokok perlukan cahaya untuk menjalankan proses fotosintesis..dan keluarkan oksigen untuk kita...”

Saya pernah dengar kata2 hikmah :

“Allah telah terbitkan kita Mentari..
Kemudian, Dia datangkan kita hujan..
Puas kita menangis mencari mana mentari kita..
Rupa-rupanya Dia nak hadiahkan kita..
Sebuah pelangi yang Indah..”

Maha Agung Allah..memberi yang terbaik untuk kita..

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

- Surah Al-Baqarah ayat 216 -


 ** Astaghfirullaha'azim..moga kita semua tidak tergolong dalam orang2 yang kufur nikmat..Sentiasalah bersyukur dangan apa yang kita ada kerana kita tidak mengetahui apa yang terbaik untuk kita..sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang..

12 comments:

  1. amin.
    apa yang kita ada,itulah yang kita harus nikmati dan syukuri. :)

    ReplyDelete
  2. :). peringatan untuk aku dan semua sahabat. :)

    ReplyDelete
  3. mmg...setuju sgt..manusia ni selalu je lupa nk bersyukur kan..time susah baru mngadu dekat Allah =.-"

    ReplyDelete
  4. sama2 la kita usaha tuk berubah...hehehe

    ReplyDelete
  5. cik ifa>> btol la fa..nti bolehla igt2kan aku..

    ReplyDelete
  6. husna >>tula hakikatnye..saya pun terkadang terkena kat batang hidung sndri..

    ReplyDelete
  7. moga kita sentiasa bersyukur & bertaubat kepada Nya..

    ReplyDelete
  8. muhasabah lah diri ;) thanks

    ReplyDelete
  9. @lina _lin: sama2 muhasabah..moga kita dpt perbaiki..ameen..

    ReplyDelete

 

Template by BloggerCandy.com