Sunday, January 16, 2011

Model Negara Membangun !!!

 


 Assalamualaikum..hari ni miss seniora bangun awal..baca utusan online..
pastu tertarik kat berita semalam..
Fuhh..bangga jadi rakyat Malaysia..
jom join miss seniora baca..

WASHINGTON 15 Jan. - Amerika Syarikat (AS) yang kagum dengan pencapaian Malaysia dalam tiga perkara menyifatkan Malaysia sebagai model negara membangun yang patut dicontohi oleh negara-negara membangun lain.
Tiga perkara mengenai Malaysia yang menarik perhatian negara kuasa besar dunia itu ialah demokrasi hidup subur, kerajaan efektif serta pembangunan ekonomi yang pesat.
Perkara itu dinyatakan oleh Setiausaha Negara AS, Hillary Rodham Clinton ketika mengadakan pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Jabatan Negara AS di sini, hari ini (Jumaat).
Muhyiddin berkata, AS kagum dengan pencapaian Malaysia dalam tiga perkara itu kerana ada sesetengah negara membangun lain hanya mencapai satu atau dua daripada perkara itu sedangkan Malaysia memiliki ketiga-tiganya.
"Pada pertemuan itu Hillary berulang kali menyatakan dia kagum dengan apa yang sudah kita capai," katanya kepada wartawan Malaysia selepas melancarkan Program Latihan Khas Keusahawanan Perbadanan Bioteknologi Malaysia (myBEST)
Turut hadir pada perjumpaan itu ialah Duta Besar Malaysia ke AS, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis.
Timbalan Perdana Menteri berkata, AS merasakan penting untuk menyokong apa jua inisiatif yang dilaksanakan di Malaysia sama ada di peringkat tempatan mahu pun antarabangsa kerana tiga pencapaian itu.
"AS menghargai peranan kita kerana ia dapat memenuhi aspirasi kita serta aspirasi mereka," katanya.
Mengenai lawatan kerjanya selama enam hari ke AS yang berakhir hari ini, Muhyiddin menyifatkan ia amat berhasil dalam mewujudkan hubungan yang lebih rapat antara Malaysia dan AS.
Beliau berkata, ramai pemimpin tertinggi AS memberi sokongan terhadap usaha Malaysia menjalin hubungan lebih erat dengan AS itu dan ia merupakan satu petanda positif.
"Mereka bukan sahaja melihat kesungguhan Malaysia dalam konteks menjalinkan hubungan dengan AS tetapi juga kesediaan kita berkongsi banyak perkara yang boleh memberi manfaat kepada kedua-dua negara.
"Walaupun kita negara kecil, kita nampak mesej Perdana Menteri bagi menjalin hubungan dengan AS sudah sampai ke seluruh pentadbiran AS dan ini dapat membantu meningkatkan lagi pembangunan negara," katanya.
Menurut Muhyiddin, Hillary turut memaklumkan mengenai perkembangan terbaru isu Palestin dan Afghanistan hasil lawatannya ke Asia Barat baru-baru ini.
Mengenai isu Palestin, Timbalan Perdana Menteri berkata, Malaysia berharap AS dapat memainkan peranan dalam menyelesaikan segala masalah di negara tersebut.
Beliau berkata, Hillary juga menyatakan bahawa Palestin memohon agar Malaysia dapat membantu membangun dan memulihkan ekonomi mereka.
Mengenai penyertaan Malaysia dalam Perjanjian Perkongsian Rentas Pasifik (TPP), Muhyiddin berharap AS dapat menyokong usaha yang dilakukan negara bagi meningkatkan perdagangan dan berkongsi kekayaan di peringkat global.

malaysia di hati..yeah2

haaa..camner korang rasa??kan bangga Malaysia jadi model negara membangun..
InsyaAllah kita bakal jadi negara maju suatu hari nnti..cayaalah~

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com